Fano logo

kaipaatko lisää myyntiä? lue 50 perustelua, miksi somemarkkinointi kannattaa erityisesti pienyrittäjänä.

Kaipaatko lisää myyntiä? Olisiko palveluistasi apua useammalle asiakkaalle, mutta puhelin ei soi, sähköposti kilahtele tai asiakkaat osu liikkeen ovelle tarpeeksi usein?

Lue seuraavat 50 syytä, miksi sosiaalinen media kannattaa ottaa haltuun erityisesti pienyrittäjänä. Oli yritystoimintasi sitten sivutoimista tai täysipäiväistä, luo yrityksestäsi kiinnostava brändi itse tai someassarin avulla. Laita meille viestiä täällä tai somen kautta, mikä kohta puhutteli sinua eniten? Jäikö jokin mietityttämään? Vai olemmeko mielestäsi väärässä? Löydät meidät Facebookista, Instagramista, TikTokista ja LinkedInistä.

Ota hyvä asento ja vaikka kuppi kuumaa juotavaa kaveriksi, nyt mennään!

  1. Sosiaalisen median kanavat ovat pääsääntöisesti edelleen ilmaisia alustoja, joissa voit toteuttaa markkinointia haluamallasi tavalla.
  2. Erilaiset somekanavat tarjoavat loputtoman määrän mahdollisuuksia toteuttaa ideoita ja visioita. Facebook, Instagram, LinkedIn, Tiktok, Twitch, Twitter, Clubhouse, Pinterest, Youtube ja sadat pienemmät alustat tarjoavat loputtoman määrän mahdollisuuksia erottua kilpailijoista ja brändätä yrityksestäsi kiinnostava ja houkutteleva. Tutustu erilaisiin mahdollisuuksiin avoimin mielin ja unohda ennakkoluulot. TikTok ei ole enää vain nuorisokanava, Twitter ei ole vain ilkeää ilkkumista eikä LinkedInissä tarvitse päteä, voit olla oma, rohkea itsesi. 
  3. Sosiaalisessa mediassa on edelleen mahdollista kasvattaa yrityksesi tai henkilöbrändisi tunnettavuutta täysin ilmaiseksi panostamalla sisältöön, joka kiinnostaa kuulijoitasi. Some ei välttämättä ole nopein tapa luoda näkyvyyttä, mutta suunnitelmallisella toteutuksella luot vakaan pohjan ja laadukkaan kommunikoinnin mahdollisuuden yrityksesi ja asiakkaidesi välille.
  4. Somekanavissa on loistavia mahdollisuuksia kohdentaa maksettuja mainoksia juuri oikealle kohderyhmälle sen sijaan, että luot vauvan vaippamainoksia eläkeläisille tai partakone-mainoksia nuorille naisille tv-ohjelmien tai radiolähetysten mainostauoilla. Kohderyhmän kartoitus ja mainoksen kohdennus ovat toimivan mainoksen tunnusmerkit.
  5. Maksetun markkinoinnin datan analysointi on ihan oikeasti helppoa ja hauskaa. Jos tarvitset apua, voit pyytää sitä meiltä tai vaikka paljon somessa viihtyvältä ystävältäsi.
  6. Ajastustyökaluja hyödyntämällä voit tehdä koko viikon tai jopa kuukauden julkaisut valmiiksi ja keskittyä sen jälkeen kaikkeen muuhun. Julkaisujen ajastukseen tarkoitettuja sovelluksia on yleensä helppoa käyttää, eikä opiskelu vie kauaa aikaa. Ajastuksen jälkeen riittää, että toisinaan vilkaiset mahdolliset asiakkaiden kommentit ja kysymykset ja vastaat niihin.
  7. Some on täynnä ideoita ja vinkkejä, joista saat inspiraatiota myös omaan markkinointiin silloin, kun tuntuu ettet keksi mitään sanottavaa. Älä siis arkaile kollegoiden, kilpailijoiden tai vaikuttajien seuraamista tai julkaisuihin reagoimista, vaan kommentoi, tägää, tykkää ja jaa rohkeasti, pian muut tekevät samoin sinulle!
  8. Somessa aktiivisesti julkaisemalla olet löydettävissä silloin, kun asiakkaasi etsivät sinua. Kun kohdennat sisältösi oikealle kohderyhmälle, tavoitat myös ne asiakkaat, jotka eivät palveluistasi vielä tiedä. Mielenkiintoisella sisällöllä saavutat uusia asiakkaita ja teet lisää myyntiä.
  9. Jos et ehdi tai osaa tehdä somea itse, on apua saatavissa kohtuulliseen hintaan. Someassarin avulla somen sisältö on aktiivisesti tuotettua ja johdonmukaista. Lisäksi saat uusia näkökulmia oman yrityksesi ulkopuolelta.
  10. Jos sosaalisen median käyttäminen tuntuu haastavalta, palkkaamalla someassarin avuksesi opit itsekin ja saat paljon enemmän aikaan, kun yhdessä markkinointia tehdessä myös ideoita tulee vähintään tuplasti! Satojen ideoiden mainostoimistona lupaamme, että meiltä niitä ideoita tulee, jos omat ideakaivot on jo ammennettu tyhjäksi. 
  11. Kuvien, videoiden ja reelsien (Instagramissa) toteuttaminen on helppoa esimerkiksi yrittäjien ja sisällöntuottajien suosimalla Canvalla
  12. Somemarkkinointia voit tehdä mistä tahansa, ideasta toteutukseen ilman pitkiä mutkia tai välikäsiä. Nappaa kuva, muokkaa tai julkaise sellaisenaan, kirjoita pitkä tai lyhyt teksti. Loppujen lopuksi vain sillä on väliä, puhutteleeko julkaisusi juuri oikeaa kohderyhmää, eli unelma-asiakastasi?
  13. Somessa sisällöntuotannolla on väliä. Älä tee pelkkiä mainos-julkaisuja, vaan panosta sisältöön. Keskity tarinoihin, asiakkaan ongelman ratkaisuihin, ihmisiin tuotteiden ja palveluiden takana. Mielenkiintoisen sisällöntuotannon jälkeen asiakkaalle riittää, kun kerrot tuotteista ja palveluista monipuolisesti ja annat asiakkaan lähestyä sinua.
  14. Mietitkö vielä, onko somemarkkinoinnista mitään hyötyä yrityksellesi? Huomaa tämä, valtaosa ostopäätöksistä tehdään nykyään verkossa tehdyn kartoituksen perusteella. Tietoa haetaan hakukoneista tai somekanavista. Me ajattelemme, että Instagram on tämän päivän yritysten käyntikortti, verkkosivut myyntiä lisäävä tai asiakkaan kartoittava kivijalkakauppa virtuaalisesti. Millaisen kuvan yrityksesi antaa, kun asiakas vierailee tililläsi somessa tai verkkosivuillasi juuri nyt? Onko yrityksesi aktiivinen, ajan hermoilla, trendikäs ja asiakkaita kiinnostava?
  15. Varsinkin viime vuosien aikana kotimaisten yrittäjien ja yritysten suosimista on lisätty ja kuluttajat ovat tietoisempia valinnoistaan. Olethan kertonut asiakkaillesi selkeästi, mitä myyt ja mistä sinulta voi tehdä ostoksia?
  16. Somessa asiakkaasi puhuvat parhaimmillaan puolestasi, muista hyödyntää tätä ja julkaise asiakaspalautteita omilla sivuillasi. Pyydä asiakkailta heidän ottamia kuvia käyttöösi ja muista julkaisun yhteydessä mainita asiakkaan tili. Usein asiakas haluaa jakaa julkaisusi omalla tilillään ja saat näin lisää näkyvyyttä.
  17. Tiedätkö mitä on vaikuttajamarkkinointi? Jos et, autamme sinua kyllä. Vaikuttajamarkkinointi on tehokas tapa kohdentaa markkinointi juuri oikealle kohderyhmälle. Ole kuitenkin tarkkana ja valitse vaikuttajat, jotka sopivat brändiisi, puhuttelevat oikeaa asiakasryhmää ja jotka toteuttavat yhteistyön laadukkaasti ja yrityksen etua ajatellen.
  18. Voit monella eri tavalla ohjata asiakkaat somesta verkkokauppaan tai verkkosivuillesi joko maksullisilla mainoksilla tai orgaanisella näkyvyydellä. Miten se onnistuu? Pyydä apua tai hae tietoa verkosta, vastauksia, ohjeita ja neuvoja löytyy varmasti.
  19. Jos tavoitteesi somessa on ohjata asiakkaat verkkokauppaasi, tutki ja selvitä ulkopuolisten avulla, onko ”myyntitunneli” selkeä, kiinnosta ja pitää asiakkaan hyppysissään. Toisin sanoen, jos asiakkaat tulevat sosiaalisen median kautta verkkokauppaasi, mutta tuotteet eivät päädy ostoskoriin, tutki missä kohdassa asiakkaan mielenkiinto loppuu ja korjaa se. Kyse voi olla hyvin pienistä muutoksista, jotka vaikuttavat oleellisesti myyntiin.
  20. Tee sisältöä monipuolisesti, mutta muista aina miettiä mitä sinulta ostava asiakas haluaa kuulla. Kyse ei ole siitä, mitä sinä haluat kertoa, vaan siitä, mitä ostaja haluaa kuulla.
  21. Sosiaalisen median maksullinen markkinointi kallistuu jatkuvasti kilpailun kiihtyessä, mutta on edelleen edullisimmassa päästä, jos verrataan mainostusta printtiin, digiin tai TV-mainoksiin. Tee markkinointistrategia sen perusteella, mitä haluat tavoittaa. Hukkaat rahasi, jos räiskit mainoksia umpimähkään sinne tai tänne. Vastaa kysymyksiin kenelle, miksi ja mitä tavoitellaan.
  22. Yrityksesi somesta voit luoda juuri sellaisen, kuin haluat. Hauskan, opettavan, räiskyvän, helposti lähestyttävän, uskottavan, jännittävän tai mielipiteitä herättävän. Kunhan herätät kiinnostusta ja jäät asiakkaan mieleen.
  23. Herätä tunteita. Somessa ei tarvitse olla miellyttääkseen kaikkia. Miellytä niitä, jotka haluat asiakkaaksi! Älä turhaan yritä tehdä julkaisuja kaikille, vaan määrittele kohdeyleisö ja puhuttele heitä.
  24. Henkilöbrändillä on väliä erityisesti pienen yrityksen markkinoinnissa! Tuo omat kasvot esiin ja ole rohkeasti oma, ihana itsesi!
  25. Positiivisuus, neuvot, vinkit ja viihdyttävä sisältö toimivat parhaiten somessa, sillä potentiaaliset asiakkaasi ovat siellä viihtymässä. Mikä on yrityksellesi sopiva tone of voice (ääni viesteissä ja videoissa)?
  26. Et tarvitse kymmeniä tai satoja tuhansia seuraajia. Pienikin määrä seuraajia saattaa tuottaa paljon näkyvyyttä ja myyntiä, mikäli julkaiset juuri heitä kiinnostavaa sisältöä. Keskity siis laatuun ja asiakkaitasi kiinnostavaan sisältöön seuraajien määrän sijaan.
  27. Onko paikkakunnallasi aktiivisia keskustelukanavia tai -ryhmiä? Hyödynnä niitä ja kerro rohkeasti palveluistasi!
  28. Mikä on enää helpompaa, kuin käynnistää kamera ja kertoa parhaista tuotteista tai palveluista omilla kasvoillasi? Kerro avoimesti miksi juuri sinun palvelusi on paras ratkaisu asiakkaan ongelmaan. Jos kameran eteen heittäytyminen tuntuu mahdottoman vaikealta, voit aina palkata jonkun muun tekemään työn puolestasi.
  29. Esiintyminen kuvissa tai videoilla ei ole kaikille helppoa, mutta tämän blogin suurin salaisuus tulee tässä; esiintymisen taidon oppii, kun uskaltaa harjoitella! Heittäydy siis kameran eteen rohkeasti, osaat varmasti ja olet hyvä siinä!
  30. Pelkäätkö paskamyrskyä? Se voi osua kohdalle tai olla osumatta. Tärkeintä on pysyä rauhallisena ja miettiä kriisiviestintästrategia kuntoon jo ennen, kuin kuuluisa kakka osuu tuulettimeen. Kriisiviestintästrategia on sama asia, kuin suunnitelma siitä, miten toimin asiallisesti ja fiksusti, vaikka asiakas mielestäni olisikin väärässä.
  31. Somessa voit matalalla kynnyksellä kokeilla erilaisia alustoja ja julkaisumahdollisuuksia ja valita sen jälkeen sinulle sopivat ja asiakkaasi parhaiten tavoittavat tavat julkaista.
  32. Somealustat elävät koko ajan ja päivityksiä tulee jatkuvasti, mutta saat kaiken tarvittavan tiedon esimerkiksi seuraamalla meitä Instagramissa @fano.oy. Tykkää ja kommentoi julkaisuihimme, joista saat apua tai hyviä neuvoja, tai pyydä meiltä vinkkejä aiheista, joihin emme vielä ole vastanneet. 
  33. Todennäköisesti suurin osa kilpailijoistasi on jo aktiivisia eri somekanavissa. Heidän somekanavistaan kiinnostuneet saattavat olla kiinnostuneita myös sinun tuotteista tai palveluista, kannattaa siis tutkia heidän aktiivisimpia seuraajia ja tutustua heihin.
  34. Voit ehdottomasti hyödyntää samoja kuvia, videoita tai tekstejä useasti! Myös tärkeimmistä aiheista kannattaa tehdä julkaisuja usein, se kerran tehty julkaisu ei varmasti ole tavoittanut kaikkia potentiaalisia asiakkaitasi.
  35. Suunnittele oma ajankäyttö järkevästi. Tee niitä asioita, joista pidät ja jotka toteutuvat helposti. Ulkoista kaikki, mikä ei ole sinulle mieluisaa. Jos kuvaat mielelläsi, mutta tekstin kirjoittaminen on hankalaa, tilaa tekstit. Jos kuvat tai somekanavien tekninen osaaminen on hankalaa, osta palvelu ja tee sitä, missä sinä olet paras! Näin käytät aikaasi tuottavasti ja tehokkaasti oikeisiin asioihin.
  36. Älä pelkää epäonnistumista! Some on täynnä mahdollisuuksia tavoittaa nykyisiä asiakkaita ja kertoa palveluistasi uusille seuraajille paikallisesti ja kansainvälisesti.
  37. Haaveiletko kansainvälisestä myynnistä? Somen kautta on mahdollista kartoittaa potentiaalisia asiakkaita, luoda brändille tunnettuutta ja vallata uusia maita. Miten? Kohdenna mainoksia, hyödynnä somevaikuttajia tai tutki kilpailijoita. Kaikki tieto on puhelimessasi tai osaavan somemarkkinointitoimiston kontaktin päässä.
  38. Tämän päivän sana on helppous, kaiken pitää olla helppoa ja tapahtua nopeasti. Mikä on asiakkaalle helpompaa, kuin esittää kysymys tuotteista tai palvelusta somea selatessa, kun kiinnostava asia tulee eteen?
  39. Helpota asiakkaan ostopäätöstä madaltamalla yhteydenoton kynnystä. Viestit voi ohjata keskustelukanaviin, Whatsappiin, verkkosivuille, sähköpostiin tai vaikka ulkopuoliselle palveluntarjoajalle, jos asiakaspalveluun ei ole itsellä aikaa.
  40. Luo uusi palvelu ja testaa sen kysyntää somessa. Saat arvokasta palautetta ja ja et hukkaa aikaasi turhaan, mikäli idea on yleisösi mielestä huono.
  41. Brändin mukainen viestintä. Mitä jos ei ole hienoja graafisia suunnitelmia? Voit tehdä sellaisen itse, voit tilata sen tai ryhtyä tuottamaan sisältöä kokeillen. On totta, että kilpailu kovenee koko ajan, mutta parhaiten somessa toimii aitous, hauskuus, luotettavuus ja opettavaiset videot. Mikä näistä sopii parhaiten tyyliisi.
  42. Mainosbudjetti oikein kohdistetulla markkinoinnilla saat pienelläkin budjetilla paljon näkyvyyttä mainokselle pitkälle aikavälille.
  43. Tiesitkö, että voit yrityksenä myös tienata somella? Samoin kuin vaikuttajayhteistyöt, yrityksenä voit myydä omasta somekanavasta näkyvyyttä yhteistyökumppanille tai asiakasyritykselle. Tätä hyödynnetään toistaiseksi vielä harvoin, mutta tulee tulevaisuudessa yleistymään.
  44. Tee sisältöä, jota voit hyödyntää monessa kanavassa. Jos ylläpidät blogia, hyödynnä tekstejä useassa somejulkaisussa eri kanavissa, tällöin yhdestä tekstistä saat monta julkaisua. Säästät aikaa ja rahaa.
  45. Vaihtele sisällön tyyliä. Myy, kerro, opeta, yllätä, naurata, vinkkaa, kehu, tunnusta moka, ole oma itsesi. Seuraa mikä toimii ja toista sitä.
  46. Tekemällä vaikka puhelimen muistioon sisältöjen aiheista ja mieleen nousseista ideoista sinun on helppoa toteuttaa julkaisuja myös silloin, kun tuntuu, ettei ole mitään sanottavaa. Ennakointi ja pidemmälle suunnittelu helpottavat toteutusta ja julkaisutahti pysyy aktiivisena.
  47. Onko edellisestä julkaisusta kulunut jo tuhottoman pitkä aika? Ei hätää, sinun ei tarvitse seuraavassa julkaisussa selitellä, pahoitella tai pyydellä anteeksi. Ota ja tee seuraava julkaisu nyt heti ja suunnittele seuraava jo valmiiksi. Siitä se taas lähtee!
  48. Häshtägit ovat tunnisteita, joiden kautta tilisi on helppoa löytää. Häshtägit toimivat sosiaalisen median kanavissa hieman eri tavoin, mutta perehdy tai pyydä apua niiden käytön aloittamiseen. Risuaitarimpsua ei kannata viljellä miten sattuu, vaan suunnittele, kartoita ja hyödynnä toimivia, jolloin asiakkaat löytävät luoksesi.
  49. Mikä on sellainen brändi, jonka mainos on jäänyt mieleesi? Miksi se on jäänyt mieleesi? Mistä asioista sinä haluaisit, että yrityksesi muistetaan? Pysähdy, pohdi, kysy asiakkailta ja toteuta. 
  50. Epäröitkö vieläkin? Lue tämä blogi uudelleen alusta alkaen ja toista niin monta kertaa, että vakuutut somemarkkinoinnin hyödyllisyydestä!

Helpottiko ja syntyikö lukiessa uusia ideoita? Vai hikoiluttaako somemarkkinoinnin toteutus entisestään?

Mikäli tarvitset apua, olemme täällä sinua varten ja vastaamme yhteydenottoosi pikimmiten. Tarvittaessa toteutamme somejulkaisut puolestasi, neuvomme ja koulutamme yksilöitä ja ryhmiä somemarkkinoinnin maailmaan tai laadimme kattavan markkinointistrategian juuri sinun yrityksellesi, oli se sitten pieni tai suuri.

Ota rohkeasti yhteyttä!

Lue lisää tekstejämme