Fano logo

SEO-optimoinnin menestystarina – 4. Osa: Off-page optimointi ja yhteenveto

Tervetuloa lukemaan hakukoneoptimoinnin blogisarjan viimeistä osaa!

Jos et ole vielä lukenut aikaisempia osia, niin nyt on sen aika!

Aikaisemmat osat:

Ulkoinen hakukoneoptimointi eli off-page optimointi

Ulkoinen hakukoneoptimointi, eli off-page optimointi, tarkoittaa verkkosivuston optimointia hakukoneiden ulkopuolella olevilla tekijöillä. Tämä sisältää erilaisia ​​toimenpiteitä, joiden tavoitteena on parantaa sivustosi näkyvyyttä hakukoneissa ja kasvattaa sen arvoa hakutulosten joukossa.

Off-page optimointiin sisältyy useita tekijöitä, kuten linkkien rakentaminen eli linkityksen lisääminen verkkosivustolta toiselle, sosiaalisen median jakaminen ja kommentointi, vieraskirjoitukset ja bloggaaminen. Nämä tekijät auttavat sivustoasi kasvattamaan uskottavuuttaan ja mainettaan, mikä puolestaan ​​voi johtaa parempaan sijoitukseen hakukoneiden tuloksissa.

Linkkien rakentaminen on yksi tärkeimmistä off-page optimoinnin tekijöistä. Kun toinen sivusto linkittää verkkosivullesi, se osoittaa hakukoneille, että sivustosi on hyödyllinen ja luotettava. Sosiaalisessa median linkkien jakaminen ja kommentointi auttaa myös lisäämään verkkosivustosi näkyvyyttä ja kasvattaa yrityksesi mainetta. Emme kuitenkaan tällä kertaa käsittele syvällisemmin sosiaalisen median näkyvyyttä.

Off-page linkkien rakentaminen käytännössä

Off-page optimoinnissa linkkien rakentaminen tarkoittaa muiden sivustojen linkittämistä omalle verkkosivustolle. Kyse ei siis ole siitä, että sinä itse kävisit viljelemässä omien verkkosivujesi URL-osoitetta pitkin nettiä. Kyse on siitä, että sinun verkkosivujesi sisältö on niin laadukasta, hyvää ja informatiivista, että muut haluavat ohjata omat kävijänsä sinun sivuillesi. Siinä mielessä ”linkkien rakentaminen” on harhaanjohtavaa, koska pääasiassa muut hoitavat linkittämisen puolestasi.

Linkkien rakentaminen voi tapahtua monella tapaa. Tässä esimerkiksi muutama toimivaksi todettu keino:

  1. Sisällön luominen, joka houkuttelee linkityksiä: Luomalla korkealaatuista ja lisäarvoa tuottavaa sisältöä, joka ratkaisee käyttäjien ongelmia, voi houkutella muita sivustoja linkittämään sisältöön. Tällaisia sisältöjä ovat esimerkiksi oppaat, tutkimukset, blogitekstit, infografiikat ja podcastit.
  2. Vaikuttajamarkkinointi: Yhteistyö vaikuttajien kanssa voi auttaa sivustoa saamaan enemmän linkityksiä. Vaikuttajat voivat jakaa sivuston sisältöä sosiaalisessa mediassa, kirjoittaa siitä blogiinsa, tehdä Youtubeen videon tai antaa haastatteluja sivuston perustajille.
  3. Vieraskirjoittaminen: Kirjoittamalla sisältöä muille sivustoille ja liittämällä siihen linkki omaan verkkosivustoosi auttaa linkitysten rakentamisessa ja kävijöiden määrässä.

On kuitenkin tärkeää muistaa, että linkkien laatu on tärkeämpää kuin määrä. On nimittäin olemassa myös monenlaisia maksullisia palveluja, jotka linkittävät verkkosivuillesi. Tämä on kuitenkin iso riski, emmekä suosittele näitä hyödyntämään.

Laadukkaat linkit tulevat korkealaatuisilta sivustoilta, jotka ovat relevantteja sivuston aihepiirille ja joilla on korkea arvo hakukoneiden silmissä. Lisäksi on tärkeää varmistaa, että linkit ovat luonnollisia ja eettisiä, eivätkä riko hakukoneiden käytäntöjä.

Sivullesi tullaan klikkauksen välityksellä – hakutuloksien klikkausprosentti off-page optimoinnin näkökulmasta

Hakutulosten klikkausprosentti (CTR) on tärkeä mittari off-page optimoinnissa. Klikkausprosentti kertoo, kuinka monta käyttäjää klikkaa verkkosivuston linkkiä hakutuloksissa. Mitä korkeampi CTR on, sitä enemmän käyttäjiä klikkaa sivustosi linkkiä, ja sitä suurempi on todennäköisyys on, että sivustosi saa liikennettä ja uusia asiakkaita.

CTR:ää voidaan parantaa monilla tavoilla, kuten:

  1. Hakutuloksissa näkyvien otsikoiden ja meta-kuvauksien optimointi: Tästä olemme jo puhuneet blogisarjamme 2. osassa! Kertauksena, otsikot ja meta-kuvaukset ovat ensimmäinen asia, jonka käyttäjät näkevät hakutuloksissa. Kun otsikot ja kuvaukset ovat houkuttelevia, informatiivisia ja selkeitä, käyttäjät todennäköisemmin klikkaavat linkkiä.
  2. Rich snippet -merkintöjen käyttö: Rich snippet -merkinnät, kuten tähdet, arvostelut, hintatiedot ja mahdolliset tapahtumat voivat auttaa sivustoasi erottumaan hakutuloksissa ja houkutella klikkaamaan linkkiä.
  3. Sosiaalisen median käyttö: Sosiaalisessa mediassa sisällön jakaminen ja kommentointi auttavat kasvattamaan sivuston näkyvyyttä.

CTR on vain yksi mittari sivuston menestykselle hakutuloksissa. Sivuston sisältö, laatu ja käyttäjäkokemus ovat myös tärkeitä tekijöitä, jotka vaikuttavat sivustosi sijoitukseen ja menestykseen.

Hakukoneoptimoinnin yhteenveto

Muista ainakin nämä 5 tärkeää seikkaa, kun lähdet optimoimaan omia sivujasi:

  1. Avainsanojen käyttö: Verkkosivuilla tulee käyttää avainsanoja, joita käyttäjät käyttävät etsiessään sisältöä. Avainsanat tulee sijoittaa sivun otsikoihin, meta-kuvauksiin, sisältöön ja URL-osoitteeseen.
  2. Sisällön laatu: Verkkosivujen sisällön tulee olla korkealaatuista, informatiivista ja relevanttia käyttäjän hakukyselyyn nähden. Laadukas sisältö houkuttelee käyttäjiä viettämään enemmän aikaa sivustolla ja jakamaan sitä eteenpäin muille.
  3. Sivuston nopeus: Sivuston nopeus vaikuttaa merkittävästi käyttäjien kokemukseen ja sitä kautta sivuston menestykseen hakutuloksissa. Sivustosi nopeutta voit parantaa optimoimalla kuvat, vähentämällä HTTP-pyyntöjä sekä käyttämällä välimuistia.
  4. Responsiivinen design: Verkkosivujen tulee olla responsiivisia, eli skaalautua ja näkyä hyvin eri laitteilla ja näytöillä. Tämä parantaa käyttäjien kokemusta ja lisää sivuston luotettavuutta hakukoneiden silmissä.
  5. Linkitys: Linkkien rakentaminen muihin sivustoihin ja omien sivujen sisäinen linkitys ovat tärkeitä hakukoneoptimoinnin osa-alueita. Linkkien avulla hakukoneet tunnistavat sivustosi luotettavaksi ja tunnistavat sivujesi relevantin sisällön.

Hakukoneoptimointi on tärkeää, koska se auttaa verkkosivujasi löytymään paremmin hakutuloksissa ja lisää siten sivustosi näkyvyyttä sekä kävijämäärää. Tämä taas parantaa sivustosi ja koko yrityksesi liiketoimintaa sekä kasvattaa yrityksesi tunnettuutta verkossa.

Tässäpä se! Näillä 4 osan vinkeillä pääset jo pitkälle. Hakukoneoptimointi on kuitenkin jatkuvassa muutoksessa ja esimerkiksi Googlen uutisia kannattaa pitää silmällä, niin tiedät aina millaisia uudistuksia on tulossa. Uuden oppiminen on aina jatkuva prosessi!

Onko sinulla tarvetta hakukoneoptimoinnin tekijälle?

Meiltä löytyy aina osaamista ja aikaa juuri sinun tarpeisiisi!

Me olemme täällä sinua varten ja palveluistamme löydät myös hakukoneoptimoinnin. Voimme hakukoneoptimoida sivusi tai rakentaa sinulle verkkosivut kokonaan alusta loppuun. Ota yhteyttä!

Lue lisää tekstejämme