Fano logo

SEO-optimoinnin menestystarina 1. Osa: Hakukoneoptimointi ja avainsanatutkimus

Fano hakukoneoptimoinnin palvelut

Meiltä on toivottu enemmän sisältöä hakukoneoptimointiin liittyen, joten saamanne pitää!

Kevään aikana meiltä ilmestyy neljän postauksen blogisarja, joka toimii oppaananne hakukoneoptimoinnin jännittävään menestystarinaan.

Tässä ensimmäisessä osassa tutustumme yleisesti SEO-optimointiin eli hakukoneoptimointiin. Tämän luettuasi ymmärrät miksi se on tärkeää ja mistä hakukoneoptimointi kannattaa aloittaa.

Blogisarjan muut osat:

SEO-optimoinnin menestystarina – 2. Osa: On-page optimointi

– 7.4.2023 SEO-optimoinnin menestystarina – 3. Osa: Verkkosivun käyttökokemus

– 12.5.2023 SEO-optimoinnin menestystarina – 4. Osa: Off-page optimointi ja yhteenveto

Hakukoneoptimointi, eli kuinka tehdä tieto löydettäväksi

Hakukoneoptimointi (SEO: Search Engine Optimization) on prosessi, jossa verkkosivu optimoidaan sen sijoituksen parantamiseksi hakukoneiden tuloksissa, esimerkiksi Googlen hakutuloksissa. Prosessissa parannetaan verkkosivujen laatua lisäämällä verkkosivun näkyvyyttä ja informatiivista sisältöä tiedon etsijöille.

Hakukoneoptimointi on ilmaista, joten se kannattaa käyttää hyväksi! Hakukoneoptimointi sekoitetaan joskus hakusanamainontaan tai hakukonemainontaan, joka on maksullista mainontaa.

Tämän blogisarjan ansiosta saat helposti kiinni siitä, mitä kaikkea hakukoneoptimointiin kuuluu ja miten voit tehdä optimoinnin itse. Blogisarjassa keskitymme Googlen hakukoneeseen, koska sitä käyttää suurin osa tiedon hakijoista.

Kyse ei ole mistään kikkailusta, algoritmien huijaamisesta tai Googlen manipuloinnista. Hakukoneoptimoinnissa on ennen kaikkea kyse siitä, että yrityksesi kohderyhmät löytävät sivuillesi ja saavat sieltä kaiken tarvitsemansa tiedon.

On toki tärkeää saada omille sivuilleen hyvä sijoitus hakutuloksissa. Mieti, milloin viimeksi olet kurkannut hakutulossivun toiselle sivulle? Suurin osa taitaa päätyä valitsemaan jotain hakutuloksien ensimmäisen sivun joukosta. Minä ainakin.

Jos onnistut saamaan paikan ensimmäisten hakutuloksien joukosta, se on nopeasti mennyttä, jos verkkosivulla vierailevat toteavat, että

1) sivu ei vastaa heidän hakemaansa asiaa

2) sivusi ei kerro tarpeeksi hyödyllistä tietoa

3) sivusi ei ole käyttäjäystävällinen

Isoveli, eli Google, valvoo vastaako hakutulokset ja niiden sisältö ihmisten hakusanoihin. Jos ei, Google saattaa tiputtaa sijoitustasi. Tee hakukoneoptimointi siis ennen kaikkea ihmisiä ajatellen!

Mitä kaikkea hakukoneoptimointi sisältää?

Tärkeitä osia prosessissa ovat avainsanatutkimus, sisällön optimointi, linkkien rakentaminen, käyttäjäkokemus sekä sivuston sisäinen ja ulkoinen SEO-optimointi. Tutustumme näihin kaikkiin tulevissa blogipostauksissa!

Kaiken kaikkiaan tehokas hakukoneoptimointi vaatii aikaa ja vaivaa, mutta oikein tehtynä se tuo luoksesi uusia asiakkaita ja tehostaa liiketoimintaasi.

Tänään tutustumme avainsanatutkimukseen, koska siitä hakukoneoptimointi on hyvä aloittaa.

Sisällön kirjoittaminen lukijalle on kaikista tärkeintä. Jos sisältö ei miellytä lukijaa, Google huomaa sen ja laskee sijoitustasi.

Hakukoneoptimoinnin aloitus: Avainsanatutkimus

Avainsanatutkimus on olennainen osa hakukoneoptimointia. Se auttaa sinua tunnistamaan sanat ja fraasit, joita kohderyhmäsi käyttää etsiessään tuotteita, palveluita tai tietoa niistä. Kun ymmärrät, mitä ihmiset etsivät, voit luoda sivuillesi sisältöä, jonka potentiaaliset asiakkaat löytävät todennäköisemmin.

  • Avainsana (keyword): Hakusana, jota henkilö käyttää informaation, tuotteen tai palvelun etsimiseen verkosta. Esimerkiksi: Urheiluhieronta.
  • Pitkän hännän avainsanat (long tail keywords): Kahdesta tai useammasta avainsanasta koostuva. Mitä tarkempi haku on, sitä tarkempia hakutulokset ovat. Mieti, kuinka usein itse haet tietoa vähintään kahdella sanalla yhden sijaan. Esimerkiksi: Urheiluhieronta Tampere tai Urheiluhieronta Tampere Hervanta.

Ennen kuin lähdet tekemään avainsanatutkimusta, sinun kannattaa selvittää pari asiaa:

Mikä on kohderyhmäsi? Avainsanatutkimuksesta ei ole apua, jos tutkimuksen tuloksena on lista sanoista, joita oma kohderyhmäsi ei käytä tiedon hakemiseen.

Esimerkiksi: Olet vaatekaupan myyjä ja myyt vaatteita naisille. Kohderyhmäsi kuuluu tällöin naiset, mutta tiedätkö hakevatko he verkosta napapaitoja vai crop toppeja? Itse käytin nuorena napapaitoja, mutta nykynuoret käyttävät crop toppeja. Kyseessä on sama vaatekappale, mutta eri sukupolvet käyttävät siitä eri sanaa.

Mikä on tiedonhaun tarkoitus? Etsiikö kohderyhmäsi tietoa tuotteesta tai palvelusta? Vai etsivätkö he tuotetta tai palvelua itseään?

Tiedonhaun tarkoitusta voit lähteä selvittämään esimerkiksi tekemällä asiakaskyselyitä sekä pyytämällä palautetta verkkosivusi kävijöiltä. Analytiikkatyökalulla, kuten Google Analytics, pystyt seuraamaan millä sivustosi sivuilla kävijät vierailevat useimmiten. Siitä voi päätellä myös kohderyhmän tiedontarpeita.

Esimerkiksi: Olet keksinyt uuden palvelun asiakkaillesi, mitä kilpailijasi eivät tarjoa. Hienoa! Palvelun lisäys palveluvalikoimaasi ei kuitenkaan hyödytä, jos sivuillasi ei lue, mistä palvelussa on kysymys. Asiakkaasi eivät osaa hakea uutta palvelua, mutta siihen törmätessään he varmasti kaipaavat siitä informaatiota ja sitä todennäköisesti etsitään verkkosivuiltasi.

Eri sukupolvet saattavat käyttää samoista asioista eri sanoja. Selvitä, mitä avainsanoja oma kohderyhmäsi käyttää.
Molemmissa avainsanoissa on paljon kilpailua, mutta avainsanalla crop top haetaan selkeästi enemmän.

Miten avainsanatutkimus tehdään?

Avainsanatutkimus kuulostaa työläältä ja aikaa vievältä. Aikaa vievää se saattaa ollakin, koska tiedonhakua tehdessä tipahtaa helposti kaninkoloon. Avainsanatutkimuksen tekeminen ei kuitenkaan ole vaikeaa.

Avainsanatutkimuksessa tutkitaan, mitä sanoja kohderyhmäsi käyttää tiedon etsimiseen hakukoneista.

Kun olet selvillä kohderyhmästäsi ja siitä, mistä he kaipaavat tietoa, voit alkaa miettiä sopivia avainsanoja. Verkkosivusi yksi sivu tulisi optimoida aina yhdelle avainsanalle/pitkän hännän avainsanalle. Mieti siis, mikä on verkkosivusi kunkin sivun pääavainsana.

Esimerkiksi: Yrityksesi huoltaa ja korjaa polkupyöriä. Kauttasi saa tilattua myös varaosia. Tällöin avainsanalistasi voisi yksinkertaisesti näyttää tältä:

Sivu: Etusivu – Avainsana: Pyörähuolto Seinäjoki

Sivu: Huolto – Avainsana: Polkupyörän huoltaminen

Sivu: Korjaus – Avainsana: Polkupyörän korjaus

Sivu: Varaosat – Avainsana: Polkupyörän varaosat

Lisäksi vielä synonyymit ja vastauksia useimmiten haettuihin kysymyksiin, kuten milloin on pyörän ensihuolto ja paljonko pyörähuolto maksaa.

Hyvä avainsana on sellainen, jota haetaan paljon, mutta josta kilpailua on vain vähän.

Apunasi voit käyttää ilmaisia työkaluja, jotka antavat sinulle dataa esimerkiksi siitä, kuinka paljon tiettyä avainsanaa haetaan per kuukausi. Saat myös tietoa siitä, kuinka kovaa kilpailu avainsanasta on.

Mitä suurempi kilpailu avainsanasta on, sitä vaikeampaa on nostaa kyseisellä avainsanalla oman sivunsa sijoitusta.

  • Tarkempaa dataa sekä ehdotuksia avainsanoista tarjoaa esimerkiksi Google Ads Avainsanasuunnittelija.
  • Google Trends on hyvä esimerkiksi silloin, kun haluaa nähdä mihin vuodenaikaan avainsanaa haetaan eniten.
  • Google-haku itsessään on loistava apuväline! Kun aloitat kirjoittamaan avainsanoja Googlen hakuun, se näyttää sinulle ehdotuksia. Nämä ovat useimmiten haettuja avainsanoja, joten niitä kannattaa hyödyntää. Myös hakutulossivulla näkyy hyviä ehdotuksia kuten Ihmiset hakivat myös, Ihmiset kysyvät myös tai Aiheeseen liittyvät haut. Huom! Hakuja kannattaa tehdä selaimen incognito-ikkunassa, jolloin Google ei ehdota hakutuloksia perustuen omiin aikaisempiin henkilökohtaisiin hakuihisi.
  • Chromen selaimeen on mahdollista asentaa Keyword Surfer lisäosa, joka antaa sinulle ehdotuksia avainsanoista.
  • Answer The Public kertoo sinulle, millaisia kysymyksiä ihmiset esittävät hakukoneille eri avainsanoihin liittyen.

Kerää itsellesi talteen avainsanatutkimuksen tuloksena saatu lista sanoista, niiden hakumääristä ja niiden kilpailusta. Esimerkiksi Excel- tai Google Sheets -taulukko toimii tähän tarkoitukseen hyvin.

Pääavainsanan tueksi voi etsiä muita pitkän hännän avainsanoja sekä synonyymeja. Pitkän hännän avainsanojen joukosta voit löytää hyviä kysymyksiä, joihin kohderyhmäsi on kaivannut vastauksia. Näihin kannattaa siis pyrkiä kertomaan vastaukset omalla sivullaan!

Selvitä, mitä kysymyksiä ihmiset esittävät hakukoneille ja kirjoita niihin vastaukset omalle sivullesi.
Answer The Public kertoo, mitä kysymyksiä hakukoneille on esitetty.

Muista, että avainsanat eivät ole ainoa keino verkkosivun näkyvyyden parantamiseen. Joskus jollain alalla voi olla kaikista avainsanoista kova kilpailu. Silloin on hyvä avainsanojen lisäksi keskittyä sivujen sisällön laadun parantamiseen sekä hyvään digitaaliseen asiakaskokemukseen. Tästä aiheesta lisää blogisarjamme seuraavissa osissa!

Avainsanatutkimus kannattaa tehdä uudelleen esimerkiksi 6 kuukauden päästä. Sinun kannattaa hankkia verkkosivullesi jokin analytiikkatyökalu, joka mittaa orgaanista liikennettä eli kävijöitä, jotka ovat tulleet verkkosivullesi hakukoneiden kautta. Näin pystyt seuraamaan, minkälaisia vaikutuksia avainsanoilla on ollut. Voit kokeilla uusia avainsanoja, jos tulos näyttää heikolta.

Kun avainsanatutkimus on tehty…

Olet nyt tehnyt hakukoneoptimoinnin ensimmäisen vaiheen ja suorittanut avainsanatutkimuksen!

Mitä näille avainsanoille nyt tehdään ja minne kaikkialle niitä pitäisi laittaa? Se selviää seuraavassa osassa, jolloin tutustumme on-page optimointiin!

SEO-optimoinnin menestystarina – 2. Osa: On-page optimointi

– 7.4.2023 SEO-optimoinnin menestystarina – 3. Osa: Verkkosivun käyttökokemus

– 12.5.2023 SEO-optimoinnin menestystarina – 4. Osa: Off-page optimointi ja yhteenveto

Resursseista aikapula on pahin

Aina ei ole aikaa tehdä asioita itse ja se on ihan ok!

Me olemme täällä sinua varten ja palveluistamme löydät myös hakukoneoptimoinnin. Voimme tehdä sivuillesi esimerkiksi avainsanatutkimuksen tai hakukoneoptimoinnin kokonaan. Ota yhteyttä niin optimoimme sivusi löydettäviksi!

Lue lisää tekstejämme