Fano logo

SEO-optimoinnin menestystarina – 2. Osa: On-page optimointi

Tervetuloa lukemaan hakukoneoptimoinnin blogisarjan toista osaa!

Blogisarjan ensimmäinen osa on luettavissa täältä: SEO-optimoinnin menestystarina 1. Osa: Hakukoneoptimointi ja avainsanatutkimus

Blogisarjan seuraavat osat ilmestyvät:

  • 14.4.2023 SEO-optimoinnin menestystarina – 3. Osa: Verkkosivun käyttökokemus
  • 12.5.2023 SEO-optimoinnin menestystarina – 4. Osa: Off-page optimointi ja yhteenveto

Verkkosivun sisäinen hakukoneoptimointi

Verkkosivun sisäinen optimointi, eli on-page optimointi, sisältää edellisessä blogikirjoituksessa esitellyn avainsanatutkimuksen lisäksi tekstisisältöjen optimoimisen, sivuston sisäiset linkitykset, verkkosivun URL-linkin optimoinnin, metaotsikot ja -kuvaukset sekä valokuvien optimoinnin.

Kuulostaako kovalta työltä? Tähän kaikkeen kannattaa panostaa, koska kaikella on loppupeleissä vaikutusta siihen, miten sijoitut hakukoneiden tuloksissa. On aina parempi tehdä kerralla kaikki kunnolla, kuin jättää puolitiehen.

On-page optimointi: Avainsanat käyttöön!

Blogisarjan ensimmäisessa osassa opit, kuinka avainsanatutkimus tehdään. Tässä vaiheessa sinulla on siis olemassa lista avainsanoista ja tiedät kohderyhmäsi tiedontarpeet. Seuraavaksi tutustutaan siihen, miten avainsanat tulisi sivulle asetella.

Minne kaikkialle avainsanoja laitetaan, miksi ja kuinka paljon? Näihin kaikkiin saat vastaukset, kun jatkat lukemista!

Optimointi alkaa otsikoista

Yksi verkkosivusi sivu optimoidaan aina yhdelle avainsanalle. Kaikki alkaa hyvästä otsikosta, joka kiinnittää sekä Googlen että lukijan mielenkiinnon. Sivulle valitsemasi avainsanan tulisi löytyä sivun otsikosta.

Otsikoista löytyy eri tasoja: H1, H2, H3, H4 ja H5. Näitä otsikkotasoja käytetään siten, että H1 on aina pääotsikko ja näin ollen yksi tärkeimmistä avainsanan sijoituspaikoista. Seuraava otsikko on H2 ja seuraava H3. Avainsanan (tai sen taivutusmuodon tai synonyymin) olisi hyvä löytyä jokaisesta otsikkotasosta.

Optimoinnin ensimmäiset 100 sanaa ja avainsanatiheys

Sivulle valitsemasi avainsanan tulisi esiintyä ensimmäisessä kappaleessa ensimmäisten 100 sanan joukossa. Tällöin Google osaa kaikista todennäköisemmin napata siitä kiinni ja ymmärtää, mistä aiheesta sivullasi puhutaan.

Avainsanatiheys (keyword density) on asia, johon kannattaa paneutua!

Kuten ensimmäisessä osassa opimme, Google valvoo ja sakottaa sinua laskemalla sijoitustasi, jos se epäilee sivuilla olevan käytetty kikkaskonsteja. Tähän voi yksi syy olla se, että avainsana esiintyy sivuillasi aivan liian tiheästi, jolloin Google merkitsee ne avainsanatäytteeksi. Älä siis viljele avainsanaa sivuille turhaan.

Avainsanatiheyden laskemiseen on olemassa laskukaava: (x/y) x 100, jossa x=avainsanojen määrä sivulla ja y=sivun kokonaissanamäärä.

Esimerkiksi: Sivullasi on yhteensä 2000 sanaa, joista 30 on avainsanoja. Tällöin laskemme (30/2000) x 100= 1,5 %

Suositellaan, että avainsanatiheyden prosenttimäärä ei ylittäisi kolmea prosenttia. Hyvä prosenttimäärä avainsanatiheydelle on noin 1-2 %.

Tekstisisällön optimointi

Muista, että sisältö kirjoitetaan aina lukijalle ja kohderyhmälle, ei Googlelle. Sivun teksteistä tulee vaikeasti luettavia, jos keskittyy pelkästään siihen, miten sekaan saisi ujutettua avainsanoja riittävästi.

Avainsanatutkimusta tehdessäsi törmäsit todennäköisesti kysymyksiin, joita ihmiset ovat esittäneet hakukoneelle. Näitä kysymyslauseita ei tarvitse käyttää avainsanoina, mutta kannattaa miettiä ovatko ne sellaisia kysymyksiä, joihin sinun olisi hyvä vastata omilla sivuillasi.

Pohdi siis, ovatko kysymykset sellaisia, joita myös sinun kohderyhmäsi saattaisi miettiä tutustuttuaan palveluihisi.

Omista palveluistaan kirjoittaessa saattaa törmätä siihen, että unohtaa kuinka paljon kohderyhmä tietää. Pyri siis välttämään ammattikieleen kuuluvaa sanastoa ja pyri selkokielisyyteen. Johdattele lukijaa sivusi teksteissä loogisesti eteenpäin kappaleesta toiseen.

Suurin osa ihmisistä käyttää älylaitettaan tiedon etsimiseen, joten ota huomioon, miltä sivusi tekstit näyttävät puhelimen ruudulta. Tietokoneella kirjoitetut hyvän mittaiset kappaleet ovat helposti puhelimella luettuina turhan raskaita ja pitkiä. Pysyttele selkokielisyyden lisäksi lyhyissä kappaleissa ja lauserakenteissa.

Sisäisten linkkien optimointi

Verkkosivujen sisäiseen optimointiin kuuluu myös sisäiset linkitykset. Näillä tarkoitetaan sitä, että yhdistät verkkosivusi sivuja toisiinsa linkittämällä niitä keskenään.

Sivuston sisäinen linkitys itseasiassa kannattaa, vaikka sillä ei olisikaan merkitystä optimointiin. Se nimittäin palvelee sivustosi vierailijaa.

Esimerkiksi: Olet selvittämässä, miten passi uusitaan ja olet juuri lukenut ”Näin haet passia” ohjeet. Tämän jälkeen olet heti valmis toimimaan annettujen ohjeiden mukaan ja kappas! Tekstiin on kätevästi linkitetty verkkopalvelu, jonka kautta voit täyttää hakemuksen passiin. Sinun ei tarvitse erikseen lähteä etsimään, mistä löydät verkkopalvelun ja sähköisen hakemuksen, vaan sinut ohjataan sinne suoraan.

Mieti siis, mikä kaikki verkkosivuillasi liittyy yhteen ja mistä asiakas saattaisi hyötyä. Verkkokaupoissa esimerkiksi voi tuotteen jälkeen nähdä linkin sellaiseen tuotteen osaan, jota katsomasi tuotteen käyttäminen vaatii. Tällöin sinun ei tarvitse etsiä sitä sivuilta itse, vaan pääset kätevästi oikeaan paikkaan ja klikkaamaan myös sen ostoskoriisi.

Optimoi-myös-URL-osoite.fi

Hakukone etsii hakuun sopivia avainsanoja myös URL-osoitteista. Verkkosivuillesi muodostuu URL-osoitteet automaattisesti, mutta pystyt muokkaamaan niitä myös itse. Mitä kuvaavampi ja yksinkertaisempi osoite on, sen parempi!

Esimerkiksi: fano.fi/tuotamme-sisaltoa-asiakkaan-verkkosivuille VAI fano.fi/sisallontuotanto/

Metaotsikon ja -kuvauksen optimointi

Metaotsikko ja metakuvaus ovat ne osat, jotka näkyvät sivustasi ensimmäisenä hakutuloksissa.

Metaotsikko (meta title) kiinnittää hakutuloksissa ensimmäisenä lukijan huomion. Metaotsikon tulisi sisältää avainsana, jolle olet päättänyt sivun optimoida. Metaotsikko on yksi tärkeimmistä hakukoneoptimoinnin vaiheista.

Metakuvaus (meta description) on se lyhyt kuvaus, jonka näet hakutuloksissa otsikon alapuolella. Tiivistelmän tulee olla kuvaava, mutta myös niin kiinnostava, jotta lukija päätyy klikkaamaan juuri sinun sivuasi! Metakuvauksen maksimisanamäärä on 160 sanaa. Kaiken oleellisen tiivistäminen pariin lauseeseen ja sen esittäminen mielenkiintoisesti on taitolaji. Muista sijoittaa myös metakuvaukseen sivun avainsana.

Valokuvien optimointi

Valokuvia kannattaa hyödyntää verkkosivuilla ja blogeissa. Ne kiinnittävät huomioimme sivua silmäillessä ja auttavat myös hahmottamaan, mistä tekstissä kerrotaan. On mahdollista, että tulevaisuudessa valokuvahaku tulee yleistymään yhä enemmän, joten siitäkin syystä valokuviin kannattaa panostaa.

Valokuvat ovat oleellinen osa myös verkkosivujen optimointia.

Kuvan hakukoneoptimointi alkaa jo siitä, kun kuva on vielä omalla koneellasi tiedostona. Muuta valokuvan tiedostonimi sellaiseksi, että se sisältää avainsanan ja myös kertoo kuvan sisällöstä.

Verkkosivujesi muokkauseditorissa kirjoita valokuvalle sitä kuvaava otsikko.

Valokuvalle kannattaa myös kirjoittaa alt-kuvateksti/vaihtoehtoinen kuvaus, koska hakukoneiden robotit osaavat lukea myös ne. Alt-kuvatekstistä on myös muuta hyötyä: se on saavutettava. Lisäksi, jos kuva ei jostain syystä lataudu kävijä näkee alt-tekstistä, mitä kuva sisältää.

Onko hakukoneoptimointi nyt valmis?

Huh, paljon on jo tullut tehtyä tähän mennessä. Usko tai älä, mutta vieläkin löytyy lisää tekemistä ja huomion arvioisia asioita.

Näillä ohjeilla pääset kuitenkin jo loistavaan alkuun!

Blogisarjan seuraavat osat:

– 14.4.2023 SEO-optimoinnin menestystarina – 3. Osa: Verkkosivun käyttökokemus

– 12.5.2023 SEO-optimoinnin menestystarina – 4. Osa: Off-page optimointi ja yhteenveto

Osaamista saattaisi löytyä vaan ei aikaa

Aina ei ole aikaa tehdä asioita itse ja se on ihan ok!

Me olemme täällä sinua varten ja palveluistamme löydät myös hakukoneoptimoinnin. Voimme tehdä sivuillesi esimerkiksi avainsanatutkimuksen tai hakukoneoptimoinnin kokonaan. Ota yhteyttä niin optimoimme sivusi löydettäviksi!

Lue lisää tekstejämme