Fano logo

Yritystarina

Mikä on yritystarina? Miltä se näyttää? Minkälainen yritystarina kiinnostaa ja tuo lisäarvoa ja kävijöitä yrityksen sivuille?

Mitä yritystarina tarkoittaa?

Oletko kuullut koskaan Einari Vidgrénistä, tai Ponssesta? Minä en vielä vuosi sitten ollut. En kummastakaan. Kertonee siitä, että metsäkoneyritykset eivät ole ensisijaisia kiinnostukseni kohteita tai kosketa arkeani. Mutta se kirja oli loistava! Se ampaisi jo alkumetreillä minut Savolaiseen maalaispitäjään ja metsän uumeniin tekemään raavasta työtä. Mielessäni siis – en minä perkele sinne oikeasti vesurin kanssa menisi heilumaan.

Kirja kertoo Einarin ja sitä myötä Ponssen, tänä päivänä yli miljardin arvoisen pörssiyrityksen alkutaipaleesta ja kipinöistä – ja siitä miksi yritys ylipäätään on koskaan olemassa. Einarin visioista, kyvystä kyseenalaistaa, rohkeudesta ja hieman hulluudestakin. Siitä, miten yritys ei aina ole tahkonut satojen miljoonien liikevaihtoa, vaan se on ollut matka, johon on mahtunut niin riemuvoittoja, mutta myös paljon uskoa omaan tekemiseen, verkostoja, luovia yrityksiä, onnistumisia ja epäonnistumisia.

Tähän väliin täytynee mainita, että tämä ei ole maksettu kumppanuus, vaikka teksti alkaakin uhkaavasti vaikuttaa kirja-arvostelulta.

Mutta siis se kirjahan on järjettömän hyvä yritystarina! Jopa minun tekee mieli ostaa Ponsselta metsäkone, tai vähintäänkin osakkeita. Kirja kertoo tekijänsä tarinaa hänen omalla murteellaan, mikä vain vahvistaa lukijan tai kuulijan pääsyä yrityksen syvimpään. Siitä saa kuvan päähenkilön sekä yrityksen arvoista, päämääristä ja persoonallisuudesta.

Nyt ollaankin siinä pisteessä, että onko vähän työlästä ja pitkissä kantimissa nämä yritystarinat. Ei hätää – ei yritystarinoissa ihan näin isoista prosesseista ole kyse. Mutta samanlaista innokkuutta se parhaimmillaan voi lukijalleen välittää – luoden yrityksestä mielikuvia, antaen uutta perspektiiviä ja tuoda yritys, yrityksen kasvot tai taustahenkilöt lähemmäs kuluttajaa.

Yritystarina on nimensä mukaisesti tarina, joka on yrityksen nimen, logon ja sloganin takana. Aiemmin nämä tarinat eivät ole saaneet ansaittuaan mainetta; mahdollisesti saunailtojen huuruiset ikkunat tai myymälän rauhallinen hetki ovat saaneet yrittäjän kertomaan taustojaan, mutta kuulijakunta on varmasti
jäänyt suppeaksi. Nykyään ymmärretään tarinoiden potentiaali mm. luotettavuuden, uskottavuuden ja myynnin näkökulmista. Internet on mahdollistanut yritysten tarinat meidän jokaisen kotiin – kuulijakunta
on siis moninkertaistunut. Kuka vain, koska vain, voi ottaa lisää selvää sinun yrityksestäsi ja tutustua sinuun sekä yritykseesi paremmin. Ja mikä sen kannattavampaa kuin maksimoida potentiaalisen asiakkaan nettivisiitti mahdollisimman positiiviseksi ja mieleen jääväksi kokemukseksi?

Mitä hyötyä yritystarinasta on?

Yritystarinan ajatuksena on tuoda esiin yrityksen persoonallisuutta, ja näyttää jotain kulissien takaa. Mutta miksi? Miksi ei riitä, että on hyvä tuote ja myyntityö tehdään hyvin?

Parhaimmillaan yritystarina on sijoitus: kun hommat tehdään huolella, tarina tuo yritykselle uskottavuutta ja täten kykyä kilpailla muiden samassa markkinaraossa olevien kanssa vahvistaen omaa asemaa. Tarinan avulla yritys voi tuoda esiin jotain sellaista, mikä ei tavallisen markkinoinnin yhteydessä tule ilmi. Asia esitetään tarinan muodossa, koska ihmiset rakastavat tarinoita!

Ja mistä tiedän, että ihmiset rakastavat tarinoita? No, vaikka ranskalaiset viivat ovatkin luonnosteluvaiheissa (ja kauppalistoissa) mahdottoman käteviä, ne päätyvät hyvin harvoin kokonaiseksi teokseksi, kuten kirjaksi. Käteväähän se olisi, mutta luultavasti Taru Sormusten Herrasta -trilogia on parempi nykyisenään kuin pelkkänä ajatusviivojen jatkumona. Vaikka yritystarina (edelleen minulla meinaa lähteä lapasesta tämä) tarkoittaa lievästi sanottuna tiivistetympää tarinaa kuin mihin edellä
viittasin, niin idea tarinassa kuin tarinassa pysyy samana: pyritään samaan lukija tai kuulija tarinan imuun ja sitä kautta tarina rakentumaan kuulijan mieleen.

Kuluttajalle yritystarina luo yrityksestä uusia, inhimillisiä ja persoonallisia näkemyksiä. Ja mikä sen parempaa yrityksen näkökulmasta on, kuin jäädä ihmisten mieleen positiivisella tavalla. Tarinan kautta saat yritystäsi myös nostettua ihmisten tietoisuuteen. Se tuo yrityksen sivuille lisää alaan liittyvää sisältöä ja tekstiä, joka voi auttaa yrityksen verkkosivujen näkyvyydessä Googlen hakutuloksissa. Videon muodossa toteutettu tarina on mahdollista julkaista lukemattomissa somekanavissa ja median erilaisilla alustoilla, jonka myötä yrityksesi saa valtavasti lisää näkyvyyttä.

Mielestäni yritystarinan mahtavin osuus liittyy yrityksen inhimillistämiseen. Täydellisen kuvan antamisen sijaan nykypäivänä on mahdollisuus tarjota asiakkaille tarinoita, joissa saa elämänmaku näkyä ja rosoisuus tuntua! Se ei tarkoita positiivisuudesta luopumista, mutta se voi osoittaa, että olemme eläneet ja liemissäkin keittyneet, mutta silti seisomme tässä ja olemme sitäkin valmiimpia. Se kertoo, että tiedämme mitä teemme ja uskomme asiaamme. Inhimillisyys antaa enemmän liikkumavaraa.

Miltä yritystarina näyttää

Yritystarina on aina tekijänsä ja yrityksensä näköinen. Sen ei tarvitse noudattaa kaavoja, mutta jotta siitä olisi hyötyä, tulisi sen olla mukaansatempaava. Tyyli voi olla huumoriin vetävä tai vakavampi. Se voi olla pitkä tai lyhyt ja ytimekäs. Sitä voidaan elävöittää kuvin, painottaa itselle tärkeitä arvoja ja sanoja, esitellä henkilöitä, kerrata vuosien tapahtumia. Mielekäs yritystarina ei kuitenkaan luettele vuosilukuja, mutta
kertoo historiaansa. Älä turhaan pelkää mielipiteitä jakavia kokemuksia tai tunteita – tarina voi myös kohauttaa, itkettää tai pelottaa, kunhan tarina päättyy hyvin. Hajutonta ja mautonta tarinaa harva muistaa vielä vuosi lukukokemuksen jälkeen!

Tarinan muotoa ei ole lukittu vaan tarina voidaan kertoa juuri siten, mikä parhaiten kuvaa yritystäsi. Monilta nettisivuilta löytyy kirjoitettu yritystarina, mutta myös videototeutus on nykypäivänä suosittu ja tehokas tapa toteuttaa yritystarinat elävään muotoon myöhemmin muisteltavaksi. Mutta muista aina kirjoittaa tarina auki ennen kuvaussuunnitelmaa – tarinan alku, loppu ja huippukohtien löytäminen tekee tarinasta mielenkiintoisen ja kiehtovan.

Yritystarinat löytyvät yritysten nettisivuilta, mutta mikään ei estä toteuttamasta myös erilaisia variaatioita -lyhyempi versio esimerkiksi messuoppaan takakanteen tai vaikka oikein innostuessaan kirjoittaa ja kuvittaa lastenkirjan muotoon. Kerro yrityksesi tarinaa puhuessasi, yrityksen somekanavissa ja luo myyntityöhön tarttumapintaa yrityksen tarinan avulla. Huomattuasi tarinan merkityksen, projektia voi aina kasvattaa ja luovuuden antaa kukkia videoiksi ja elämyksiksi.

Esimerkki yritystarinasta: Hakolan tarina

Jurva, tuo huonekaluosaamisen mekka.

Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevassa Jurvassa on aina osattu tehdä mööpeleitä, mutta nykyään pitäjässä ymmärretään myös hyvien yritystarinoiden ja koukuttavien brändi-ilmeiden päälle. Luova ja käsistään taitava perheyritys Hakola Huonekalu Oy on kertonut omaa, sukupolvien yli jatkuvaa tarinaansa monipuolisesti eri kanavien kautta.

Perhe Hakola on kirjoittanut yrityksen kantavien hahmojen tarinoita auki niin yhdessä kuin erikseen. Tekstien rinnalle on otettu eri ajanjakson kuvia – tunnelmallisia mustavalko-otoksia jatkuen lopulta moderneihin ja silmiä lepuuttaviin herkullisen pastellinsävyisiin kuviin. Johtohenkilöistä jokainen on
rohkeasti astunut kameran eteen kuvattaviksi ja hyvä niin! Haluaisin rohkaista kaikkia enemmän esiintymään miettimättä sitä, etteivät omat muotokuvat kuitenkaan onnistu.

Ja jos nyt mietit, että minun kuviani kukaan halua nähdä, tai ei niistä koskaan tulisi yhtä hienoja, niin arvaa mitä! Kuvan voi ottaa vaikka vuoden kuluttua uudelleen, jos se jää häiritsemään. Mutta sillä aikaa silmääsi häiritsevä kuva on silti huomattavasti parempi vaihtoehto kuin jättää se kuva kokonaan ikuistamatta! Ja painotan, jos se häiritsee sinun silmääsi. Tuskin kenenkään muun.

Sen lisäksi, että Hakolalaiset ovat laittaneet itseään likoon kuvin ja kirjoittaneet tekstejä moneen makuun, löytyy heiltä tarinaa myös videon muodossa. Katso se itse, ja mieti sen jälkeen, millaisia tunteita video herätti? Hakolan yritystarinaan voit tutustua https://hakola.fi/hakola/ tai linkki suoraan videoon https://www.youtube.com/watch?v=JpPlBlBQ0nU

Antoiko tarina sinulle intoa selvittää heidän yrityksestään lisää tietoa tai ehkä vaikuttaa seuraavaan ostopäätökseesi? Luuletko, että brändi voi jäädä paremmin mieleesi nyt, kun olet tutustunut heidän yritystarinaan?

Jos vastasit kyllä, ymmärtänet ehkä pointin, miksi yritystarina todellakin kannattaa!

Vinkkejä yritystarinan alkuun

Puhele tarinaasi auki. Voit vaikka kertoa tarinaa ohimennen tutullesi tai asiakkaalle, ja sitä kautta löytää tarinaan osuvia otsikoita. Mitkä kohdat tuntuvat sinusta oleellisilta tai mikä kohta esimerkiksi sai kuulijan naurahtamaan tai esittämään lisäkysymyksiä? Ne ovat yleensä hyviä poimintoja.

Jos alkuun on vaikeaa päästä, voit käyttää kysymyspatteristoa hyödyksi. Kysymyksiä voi hyödyntää niin monta, jotta tarina pääsee vauhtiin. Ketkä tarinaan kuuluvat? Miksi tämä yritys on päädytty perustamaan? Mitä on tapahtunut ennen päätöstä perustaa yritys? Historiaan voi upota juuri niin kauas kuin mikä hyvältä ja olennaiselta tuntuu. Mitkä ovat yrityksen arvot? Miten ne näkyvät tekemisessä? Mitä
merkittävissä käännekohdissa on tapahtunut? Miten ne ovat vieneet yritystä eteenpäin – tai ehkä kenties hetkellisesti taaksepäin? Minkälaisia vaikeuksia yritys on kohdannut? Onko yritystaipaleella tapahtunut joku hauska kömmähdys tai onnekas sattuma?

Pääasiana on pitää homma inhimillisenä. Ja mitä mukaansatempaavampaa teksti on, sitä varmemmin lukijat jatkavat ja pääsevät tarinaan sisälle.

Kun olet löytänyt tarinalle ne pääkohdat, mitä haluat kertoa ja kuulijalle/lukijalle välittää, voit alkaa kirjoittamaan tarinaa auki. Valitse tunnelma: jos haluat kepeän ja huumorintajuisen tarinan, voit valita siihen rinnalle mukaan esimerkiksi helppoja värejä, hyväntuulista musiikkia ja aiheeseen sopivia kuvia. Jos aiheesi on vakavamielinen ja tunteisiin vetoava, ympärille muotoiltavat muut tekijät tulisi tukea sitä. Musiikki voisi olla esimerkiksi rauhallista, sävyt tummempia tai neutraaleja, kuvat infoavia.

Pyydä ulkopuolista katsomaan tuotoksiasi tuorein silmin! Kysy ja ota vastaan kehitysehdotuksia. Tämä on itseasiassa tärkeä kohta, sillä vaikka olisimme miten luovia tahansa, toinen ihminen näkee aina asioita hieman toisesta näkökulmasta. Ja tarinaa kuitenkin kirjoitetaan uusille silmille (mahdollisille uusille ja olemassa oleville asiakkaille), joten siksikin toinen mielipide kertoo sinulle tärkeää palautetta!

Jos tarinan kirjoittaminen ei tunnu sinusta itsestäsi luontevalta, pyydä meiltä apua. Monesti tarinan kertojan on parempikin olla käsikirjoittajasta erillinen henkilö, sillä kuuntelijan roolissa oleva voi osata vangita kertojalta ne oleelliset sanat, tunteet ja kohdat, mitä kertojan taas voi olla vaikeaa nähdä asian läheisyyden vuoksi. Jotkut asiat voivat tuntua vaikkapa liian vähäpätöisiltä ottaakseen tarinaan – vaikka
ne voisivat tuoda juuri sitä sopivaa elämäntuntua tarinaan. Tai kertojalla voi olla niin paljon tarinaa mielessään, että on vaikeaa erottaa, mikä on oleellista tai miten paljous tiivistetään. Ulkopuolisen voi olla toisinaan helpompaa kiteyttää tarina tai löytää puhutusta tarinasta helmet, jotka ovat nostamisen arvoisia
lopulliseen tuotokseen.

Millainen on sinun yrityksesi tarina? Minkälaisia tunteita, ajatuksia ja mielikuvia haluaisit tarinasi välittävän lukijoille?

Anna meidän auttaa ja kirjoittaa yrityksesi tarina kaikkien kuultavaksi. Ota yhteyttä ja pyydä tarjous!

Lue lisää tekstejämme