Fanon blogi

Blogissamme käsittelemme somemarkkinointiin, hakukoneoptimointiin liittyviä ajankohtaisia asioita ja toisinaan pohdiskellaan maailman menoa rennommalla otteella.

Etsitkö vastausta johonkin kysymykseen, jossa voisimme ehkä auttaa? Jätä meille juttuvinkki tai kysy neuvoa mieltäsi askarruttavaan asiaan, teemme tätä sinun arkesi helpottamiseksi.

Yrittäjä – huomio nämä uuden yrityksen markkinointia suunnitellessa

Hei uusi yrittäjä, oletko juuri perustanut tai perustamassa yrityksen? Pähkäiletkö yrityksesi nimen, logon, värimaailman ja digimarkkinoinnin kokonaisuuden parissa?

Tiedämme kokemuksesta, että tekemistä riittää vaikka vuorokauden ympäri ja mietit, miten tavoittaisit asiakkaasi mahdollisimman kustannustehokkaasti mainostoimistojen kertoessa miljoonista erilaisista markkinointitoimista ja palveluiden hintojen hipoessa pilviä? 

Arvaa mitä, ilman markkinointia asiakkaat eivät löydä luoksesi, joten et voi vain laittaa sormia ristiin ja jäädä odottelemaan vyöryvää kassavirtaa y-tunnuksen luomisen jälkeen. Mutta ei hätää, et myöskään välttämättä tarvitse satojen tuhansien eurojen markkinointibudjettia, jos perusteet ovat kunnossa. 

Lue tekstistä meidän mielestämme olennaiset asiat, jotka tuoreessa yrityksessä on syytä olla kunnossa aloittaessasi, tai viimeistään ensimmäisen toimintavuoden aikana. Mikäli voimme olla avuksi joko puolesta tekemällä tai markkinoinnissa neuvomisessa, ota yhteyttä, autamme mielellämme niin uusia yrittäjiä alkuun kuin vanhoja konkareita nykyaikaisissa markkinoinnin trendeissä!


Huomioi ainakin nämä asiat aloittavan yrityksen markkinoinnissa

 

Uuden yrittäjän tulee ensimmäisenä varmistaa, että tieto mahtavista tuotteista tai palveluista saavuttaa mahdollisimman monet potentiaaliset asiakkaat. Useat markkinoinnin toimenpiteistä voit mainiosti tehdä itse, mutta mieti, missä asioissa olet parhaimmillasi ja mitkä asiat vievät sinulta liikaa aikaa ja energiaa?


Me ajattelemme niin, että kaikki mitä emme itse osaa tai mitkä asiat eivät tunnu meistä mieluisilta, ulkoistamme ammattilaisille ja keskitymme itse siihen, minkä tekemisen
osaamme ja missä haluamme keskittyä. Tällöin emme hukkaa aikaa ja energiaa asioihin, jotka eivät inspiroi. 


Yrittäjistä monet ajattelevat, että kaikki on tehtävä itse ja säästää pitää, mutta muista hinnoitella oman aikasi arvo myös yritystoiminnan kehittämisessä. “Tein itse ja säästin” lauseella on hieman vitsikäs kaiku, mutta tiedät mitä tarkoitamme. 

Miten paljon sinulla on aikaa hukattavaksi esimerkiksi sosiaalisen median julkaisuihin, jos se tuntuu vastenmieliseltä tai vaikealta? Jos yrityksen somekanavien ylläpito on mukavaa ja julkaisut toteutuvat helposti muun työn ohessa, voit ja on suotavaakin hoitaa somemarkkinointi omatoimisesti. Tee sitä, mitä rakastat ja tuloksia syntyy varmasti!


Logo, kuvat ja graafinen ohjeisto


Joskus yrityksen nimi tulee helposti, toisinaan nimen keksiminen on työläs ja pitkäaikainen projekti. Yrityksen nimeä tuskin muutetaan myöhemmin ja nimen tulisi sopia yrityksen toimialaan, yhteistyökumppanin arvoihin ja asiakkaan ostopäätöksen tukemiseen. 

Emme ota kantaa yrityksen nimen valintaan (mutta ota tästä talteen ilmainen vinkki, kirjoita yrityksen nimeä, testaa nimi ihmisillä joihin luotat ja jotka kertovat sinulle rehellisen mielipiteensä ja lausu nimeä useita kertoja. Onko nimi helppo lausua, kirjoittaa ja muistaa?), mutta tässä muutama huomio, jotka kannattaa noteerata, kun mietit uuden, upean yrityksesi ilmettä ja sanatonta viestintää logon, värien ja kuvamaailman viestien suhteen. 

Logo kertoo tarinaa jokaisen asiakkaan omasta näkökulmasta. Mitä logosi viestii? Onko yrityksesi logossa vain tekstiä? Onko siinä muotoja, onko logosi pyöreä vai kulmikas? Voit suunnitella logosi myös itse, nykypäivänä on paljon erilaisia kuvanmuokkausohjelmia (suosimme itse Canvaa), joilla pääset alkuun. Suosittelemme kuitenkin piirrättämään logon valmiiksi ammatti-graafikolla, näin
varmistut siitä, ettei logosi tule vastaan toisen yrityksen toiminnassa, jos olet hyödyntänyt valmiita pohjia. 

Graafinen ohjeisto tarkoittaa lyhykäisyydessään raameja yritykselle luotuun graafiseen ilmeeseen, eli markkinointiviestinnässä käytettävää fonttia, logoa, värejä ja kuvia. Graafinen ohjeisto tekee yrityksesi helpommin tunnistettavaksi, tehostaa viestiäsi ja vahvistaa yrityksen identiteettiä. Graafinen ilme näkyy kaikessa yrityksen viestinnässä ja sitä on syytä noudattaa, mikäli haluaa ilmeen olevan yhtenäinen ja tunnistettava. 

Kuvat monesti kertovat enemmän kuin tuhat sanaa, ja vahvistavat yrityksen brändiä. Kuvia käytetään moneen markkinointitarkoitukseen, kuten someen, myyntimateriaaleihin ja nettisivuille. Kuvien laatuun ja monimuotoisuuteen kannattaa panostaa heti alkuvaiheessa.

Kuvapankin kerääminen omilla kuvilla voi olla arvokas ja pitkäaikainen projekti, jos aiot tavoittaa asiakkaasi sosiaalisen median sisällöntuotannolla. Kaiken ei tarvitse kuitenkaan olla valmista heti!

Aloita pienellä määrällä kuvia ja lisää määrää pikku hiljaa. Ilmaisia ja maksullisia kuvapankkeja on myös saatavilla loputon määrä. Käytä ammattikuvaajaa, ota kuvat itse tai hyödynnä kuvia, mutta muista; panosta laadukkaisiin kuviin. Epätarkat kuvat, huonot kuvakulmat tai pimeät kuvat eivät anna ammattimaista kuvaa minkään yrityksen toiminnasta.

Tarvitsetko apua graafisen ilmeen suunnittelussa tai toteutuksessa? Autamme mielellämme pienissä ja suurissa yritysilmeiden suunnitteluissa ja yrityksen uudelleen brändäämisessä!


Verkkosivut 


Verkkosivut ovat yksi ensimmäisistä ja tärkeimmistä markkinointitoimenpiteistä. Verkkosivut ovat pohja yrityksen kaikelle digitaaliselle markkinoinnille. Verkkosivuja suunniteltaessa tulee ottaa huomioon tekninen toteutus, myyvä sisältö ja kiinnostava ulkoasu. Verkkosivujen tai verkkokaupan tulee olla toimiva ja ohjata asiakas ostamaan tuotteesi tai yrityksesi tuottama palvelu. 

Tekninen toteutus kattaa verkkosivujen toimivuuden, nopeuden ja loogisuuden. Sisältö on syytä suunnitella niin, että unelma-asiakkaasi saa kaiken tarvittavan tiedon helposti ja tarpeeksi kattavasti. Muista ohjata asiakas ostamaan tai vähintäänkin ottamaan yhteyttä. Muista, että verkkosivut ovat monesti ensimmäinen kosketus yritykseesi, joten niiden tulee olla myös ulkoasultaan tyylikkäät, vakuuttavat ja yritystä kuvaavat. 


Verkkosivujen ostaminen ensimmäistä kertaa voi olla melkoinen härdelli! Kokenutkaan yrittäjä ei välttämättä aina saa selvää siitä, mitä on ostamassa tai mitä luvatulla hinnalla saa, koska verkkosivujen tekijöitä on niin monenlaisia. Ostaessasi verkkosivuja yrityksellesi varmista juuri niin monta kertaa kuin se vaatii, että tiedät mitä olet ostamassa ja mitä sovitulla hinnalla saat? 


Huomio ainakin nämä asiat kilpailuttaessasi verkkosivujen tekijöitä: 

  • Kuinka laajat verkkosivut haluat? Verkkosivut voivat olla joko yhden sivun mittainen tiivis paketti
    tai laajempi kokonaisuus, jossa on enemmän tietoa ja toiminnallisuuksia.
  • Jos tilaat verkkosivut ulkopuoliselta mainostoimistolta, hintaan vaikuttaa sivujen määrä, eli mieti (ainakin suurin pirtein) montako lisäsivua etusivun lisäksi tarvitset?
  • Osaatko toteuttaa verkkosivujen teknisen puolen itse? Jos et, onko viisasta käyttää omaa aikaa opiskeluun, vai tekisikö ammattilainen sivut puolestasi? 
  • Kirjoitatko uusien nettisivujen tekstit itse? Ymmärrätkö tekstintuottamisen merkityksen hakukoneoptimoinnin kannalta? Oletko jo valinnut äänensävyn yrityksesi viestintää varten?
  • Yrityksen nettisivuilla on tärkeää olla paljon tekstiä, joka kuvailee myytävää tuotetta tai palvelua, että Google ymmärtää sivujesi sisältöä. Kaksi riviä etusivulla on ok, mutta jos haluat hyödyntää ilmaisen näkyvyyden Googlen hakutuloksissa, panosta tekstiin, sitä todella tulee olla paljon!
  • Muista myös yritysblogi! Blogin avulla saat tasaisin väliajoin uudistuvaa tietoa sivuillesi ja vahvistat ammattitaitoista mielikuvaa asiakkaiden silmissä. Lisäät oikeilla sanoilla optimoidun blogin avulla myös Googlelle syötettävää tietoa. Arvaatko, miksi tämä yritysblogi on kirjoitettu? 😉
  • Millaisia kuvia haluat verkkosivuillesi ja kuka ottaa kuvat? Entä haluatko sivuillesi mahdollisesti myös videokuvaa, animaatioita tai vaikka videoblogin? 

Tutki esimerkiksi kilpailijoiden sivuja ja kerää ylös ideoita, jolloin sinun on helpompaa suunnitella millaisen valmiin kokonaisuuden haluat. 


Käyntikortit ja flyerit 

Käyntikortit voivat olla myös digiaikana tarpeelliset, varsinkin verkostoituessa ja erilaisissa tapahtumissa. Koskaan ei voi tietää milloin tapaat potentiaalisen asiakkaan, ja silloin helpoin tapa luoda muistijälki on sujauttaa käyntikortti tulevan asiakkaan käteen.

Voit toisaalta jättää myös perinteiset käyntikortit painamatta ja hyödyntää LinkedIniä verkostoitumiseen. Valitse itsellesi mieluisa ja toimiva tapa, kunhan kysyttäessä jätät asiakkaalle muiston sinusta ja yrityksestäsi. 


Henkilöbrändi 


Usein uusi yritys perustetaan yksin tai pienellä porukalla, jolloin yritystoiminta henkilöityy vahvasti yrittäjään. Vaikka yritykselle luodaan imagoa visuaalisen ilmeen ja viestinnän avulla, vaikuttaa yritykseen vahvasti myös yrittäjän oma henkilöbrändi. 

Henkilöbrändi tarkoittaa yksinkertaisuudessaan kuvaa, joka sinusta muodostuu kun olet vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Jokaisella meistä on jonkinlainen henkilöbrändi, mitä luulet, mitä ihmiset kertovat sinusta kun et ole paikalla? 

Henkilöbrändi on parhaimmillaan oman osaamisesi markkinointia, mutta jokainen luo mielikuvan sinusta oman kokemuksen ja maailmankatsomuksen kautta, kaikkeen et voi vaikuttaa, vaikka haluaisitkin. Henkilöbrändiä voi kuitenkin vahvistaa harkitusti erilaisilla toimenpiteillä. Vahva ja luotettava henkilöbrändi auttaa uusasiakashankinnassa. Huomioi oman henkilöbrändisi merkitys alkavassa yritystoiminnassasi ja korosta erityisesti hyviä puoliasi. 

Sosiaalisen median kanavat 


Sosiaalisen median kanavat ovat tällä hetkellä yksi kustannustehokkaimmista mainosalustoista yksittäiselle yritykselle. Myös sinun yrityksesi kohderyhmät ovat todennäköisesti somessa, jossa pääset matalalla kynnyksellä vuorovaikuttamaan potentiaalisten asiakkaiden kanssa sekä tuottamaan heille myynnissä olevien tuotteiden tai tarjoamiesi palveluiden avulla lisäarvoa.

Somen avulla voit tukea yrityksen brändiä sopivilla kuvilla ja teksteillä. Kannattaa miettiä tarkkaan missä kanavissa asiakkaat ovat, ja lähteä ensin muutamasta tutuimmasta kanavasta liikenteeseen. Voit julkaista pelkästään orgaanista sisältöä somekanavissasi tai tehdä myös maksullista mainontaa tavoittaaksesi oikean kohdeyleisön tehokkaiden markkinoinnin kohdistamisen työkalujen ja ihmisälyä tehokkaampien algoritmien avulla. 

Somen varaan ei kuitenkaan missään nimessä kannata laittaa aivan kaikkea markkinointia!
Vaikka rakastamme somemarkkinoinnin tarjoamia mahdollisuuksia, on kaiken markkinoinnin rakentaminen somen varaan suuri riski! Olemme jo nähneet sen, että Facebook, Instagram ja Whatsapp voivat yllättäen kaatua kokonaan. Miten tavoitat asiakkaasi, jos juuri nämä kanavat kaatuvat yllättäen lopullisesti? Pidä siis mielessä monikanavaisuus jo markkinoinnin suunnitteluvaiheessa!

Somekanavat voit tottakai pitää omissa näpeissäsi, mutta onko sinulla tarpeeksi aikaa keskittyä somekanavien ammattimaiseen ylläpitämiseen? Ulkoistamalla sosiaalisen median sisällöntuotannon Fanon someassareiden käsiin varmistat, että somea tehdään tavoitteellisesti, ammattimaisesti ja aktiivisesti. 


Sähköpostimarkkinointi 


Sähköpostimarkkinointi on perinteinen, joidenkin mielestä jopa tylsä, mutta tehokas tapa tehdä uusasiakashankintaa, lisämyyntiä ja ylläpitää asiakassuhteita. Kun asiakkaat antavat sinulle luvan sähköpostimarkkinointiin, sinulla on aina tapa tavoittaa asiakkaasi ja viestiä heille suoraan ilman välikäsiä tai alustoja, joilla olet aina jonkun muun päätösten ja muutosten armoilla. Pidä siis hyvä huoli jokaisesta sähköpostiosoitteesta, joka asiakasrekisterisiisi kertyy!

Osaatko kirjoittaa vetävän myyntimeilin ja otsikoida sen niin, että viestisi vastaanottaja avaa kirjeesi henkeään pidätellen? Herätä lukijan huomio sekunnissa, muista panostaa otsikkoon!


Google-markkinointi 


Googlen hakukoneessa yleisimpiä mainostoimenpiteitä ovat hakusanamainonta, display -mainonta ja hakukoneoptimointi. Hakusanamainonta on kävijöiden houkuttelemista maksullisilla klikkauksilla. Display-mainonta tarkoittaa sitä, että mainokset näkyvät Googlen verkostoon kuuluvilla nettisivuilla bannereina.

Hakukoneoptimointi tarkoittaa nimensä mukaisesti toimenpiteitä, jotka parantavat yksittäisen sivuston näkyvyyttä hakukoneissa. Hakukoneoptimoinnin keinoin kävijäliikenne on maksutonta, mutta vaatii paljon erilaista viilausta erityisesti sivuilla olevissa sisällöissä, mutta myös nettisivujen teknisessä toteutuksessa. Näitä toimenpiteitä yhdistelemällä saavutetaan hyviä tuloksia. 

Lisää yrityksesi myös Google My Business -palveluun, ja muista päivittää aukioloajat, palvelut ja kuvat säännöllisesti sekä vastata arvosteluihin. 
Näillä toimenpiteillä pääset todella hyvin alkuun. Tärkeintä on, että tiedät kenelle myyt ja mistä tavoitat ostavat unelma-asiakkaasi. Etsi itsellesi sopiva tapa tehdä tuloksellista markkinointia tai palkkaa oikea yhteistyökumppani toteuttamaan tarvittavat työt puolestasi, jolloin voit keskittyä siihen, missä sinä olet paras.

Ole rohkeasti yhteydessä, jos sinulle tulee mitä vain kysyttävää yrityksesi markkinoinnista. Olemme ilolla avuksi.

Piditkö tästä? Jaa se somekanavissa myös muille!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Lisää postauksiamme

Harjoittelusta tulevaisuuteen

Uusi vuosi ja uudet kuviot! Näin kliseisten sanojen saattelemana alkoi minun vuoteni, Fanon uutena harjoittelijana. Itselleni uusi vuosi tarkoittaa marraskuisen kaamoksen harmaudesta luopumista,

Nimitysuutisia

Fanon kasvu on ollut huikeaa koko 2,5 vuoden toiminnan aikana ja siitä olen joka päivääärimmäisen kiitollinen! Uuden vuoden 2022 alusta meillä jo

Yritystarina

Mikä on yritystarina? Miltä se näyttää? Minkälainen yritystarina kiinnostaa ja tuo lisäarvoa yrityksen sivuille? Mitä yritystarina tarkoittaa? Oletko kuullut koskaan Einari Vidgrénistä,

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *