Fano logo

Verkkokaupan somemarkkinointi, pienellä vaivalla tuloksia!

Onko sinulla verkkokauppa, jonka somekanavien äärelle asiakkaat eivät ole vielä löytäneet? Millaista on tehokas verkkokaupan somemarkkinointi?

Onko mitään järkeä käyttää siihen aikaa, jos kukaan ei kuitenkaan reagoi? Miten ihmeessä tuon kanavan saisi roihuamaan ja johdattamaan potentiaaliset asiakkaat juuri sinun tuotteiden äärelle kerta toisensa jälkeen?

Ystävä hyvä, älä lannistu! Otetaan pariin kertaan syvät sisään- ja uloshengitykset ja mietitään ongelmaasi hetki yhdessä.

MITÄ TUOTTEITA VERKKOKAUPPASI MYY?

Oletko keskittynyt johonkin tiettyyn tyylisuuntaukseen, vai onko verkkokauppasi joka maun paratiisi? Oletko miettinyt, mitä sinä annat yleisöllesi somessa? Onko brändisi yhdenmukainen somesta sähköpostimarkkinointiin ja verkkokauppaan? Onko unelma-asiakkaasi määritelty tarpeeksi tarkasti, jolloin someviestintäsi puhuttelee juuri oikeaa asiakasta, vai tuotatko sisältöä kaikille, jolloin sisältösi ei puhuttele ketään?

MILLAINEN MARKKINOINTI TOIMII SOMESSA?

Avaimet verkkokaupan somemenestykseen eivät välttämättä löydy tuotteista, vaikka hyvä erikoistuote toki loistava soihtu onkin. Somessa vaaditaan enemmän sisällöltään rikasta, kerronnallista, vuorovaikutteista toimintaa hintojen, tuotetietojen ja tarjousten jakamisen sijaan. Tuoreen Z-sukupolven myötä on aika oppia uusi tapa myydä tuottamalla arvoa, laadukasta palvelua ja merkityksellistä sisältöä asiakkaille, jotka pakenevat suoraan myyviä mainoksia.

MITEN LISÄTÄ VERKKOKAUPAN KIINNOSTUSTA SOMESSA?

Somen voidaan ajatella toimivan kuin kivijalkaliikkeen näyteikkuna. Sen tarkoitus on herättää mielenkiinto ja ohjata potentiaaliset asiakkaat kauppaasi tekemään ostoksia. Kivijalkaliikkeen näyteikkunassa esitellään tuotteita ja tarjouksia, mutta paljon painoa on myös visuaalisuudella sekä tietynlaisella ulosannilla. Houkutteleva näyteikkuna saa pysähtymään, katsomaan tarkemmin ja lopulta astumaan sisään kauppaan. Mikäli liikkeessä odottaa ystävällinen ja asiantunteva asiakaspalveluhenkilö, sekä laadukkaat ja kiinnostavat tuotteet, ostopäätös syntyy hetkessä.

Millä tavalla somea voi sitten käyttää näyteikkunana? Somessa ei vielä riitä tuotteiden kaunis esillepano, vaikka oma merkityksensä silläkin on. Somen näyteikkunassa sinun tulee kuitenkin saada asiakkaat kiinnostumaan tuotteista esimerkiksi erilaisten tarinoiden, hyödyllisten vinkkien, kilpailujen ja äänestysten voimin. Kaiken tämän takana on syytä olla verkkokauppasi tyyliin sopiva, vahva ja persoonallinen ääni sekä luonteva keskustelu yleisön kanssa laadukkaita kuvia unohtamatta.

TUO ESIIN YRITYKSEN TARINA JA ASIANTUNTEMUKSESI

Olivat tuotteesi sitten mitä tahansa, voit hyödyntää asiantuntemustasi somessa. Tarjoa asiakkaillesi vinkkejä ja ideoita eri tuotteiden käyttöön. Tuote-esittelyissä etenkin erilaiset videot ovat rautaa ja ideoita videoiden hyödyntämisessä rajana on vain mielikuvitus. Tässä pari ideaa heti hyödynnettäväksi:

  • Sisustusliike voi tarjota asiakkailleen helppoja, mutta näyttäviä DIY-vinkkejä sekä kannustaa seuraajiaan jakamaan omia ideoitaan yrityksen kanavassa. Kädentaitajien ja visuaalisten ihmisten keskuudessa erilaiset tutoriaalit ovat rautaa. Mitä monipuolisemmin sisustustuotteet ovat on esitelty somessa, sitä todennäköisemmin asiakas osaa sovittaa sisustuselementit juuri omaan kotiinsa.
  • Sekalaisiin tuotteisiin keskittynyt verkkokauppa voi jakaa esimerkiksi eri tuotteiden testausvideoita ja kannustaa ihmisiä kokeilemaan ja kertomaan omat kokemuksensa kanavalla. Testivideot voivat olla hyvin rentoja ja humoristisia. Inhimillisyys, pienet mokat ja itselleen nauraminen on iso plussa! Hyödynnä asiakaspalautteita myös somessa!
  • Huonekaluliikkeen verkkokaupan asiakkaat taas taatusti haluavat hyödyllistä tietoa erilaisista verhoilumateriaaleista ja niiden hoidosta tai esimerkiksi oikeanlaisen patjan valinnasta. Vaikka aihe on asiallinen, myös tämän voi toteuttaa pilke silmäkulmassa.
  • Jos myyt vaatteita, esittele tuotteita kuin tarinoita. Eettisyys, kestävyys, brändi, ekologisuus, kotimaisuus, kaikki ovat tänä päivänä arvostettuja arvoja, joita kannattaa korostaa. Miten vaatteita huolletaan, mitä tarkoittavat pesuohjeet kuvineen?

Mitä yksinkertaisemmalta ja sinulle itsestään selvältä asia vaikuttaa, sen tärkeämpää siitä on kertoa myös muille! Älä väheksy omaa osaamistasi tai yrityksesi asiantuntijoiden tietoa, vaan jakakaa ja sitouttakaa asiakkaista yrityksen pitkäaikaisia faneja.

Kun saat oman tai verkkokauppasi imagoon sopivan äänen kuuluviin, kannusta myös yleisöä pitämään ääntä itsestään. Järjestä kilpailuja ja arvontoja tai houkuttele ihmisiä liittymään sähköpostilistalle esimerkiksi alennuskoodien tai tuotelahjojen voimin. Erilaiset e-oppaat ovat myös suosittuja, mutta muista tarjota e-oppaan avulla hyödyllistä tietoa sen tilaajalle. Sähköpostilista on tulevaisuudessa kullan arvoinen, sillä sen kautta saat viestittyä suoraan verkkokaupastasi kiinnostuneelle asiakkaalle.

Heittäydy itsekin mukaan rennosti ja hymyssä suin, markkinointi ei vielä koskaan ole ollut näin hauskaa!

TUOTEKUVAT, KAMPANJAT JA MYYNTIKARUSELLIT

Kun puhuttelet juuri oikeaa unelma-asiakasta ja sinnikkäästi jatkat aktiivista sisällön tuottamista valitsemiisi somekanaviin, yleisö kiinnostuu sisällöstäsi, tuotekuvat ja kampanjat alkavat kerätä reaktioita ja saavat lisää orgaanista näkyvyyttä.

Uusien tuotteiden esittelyssä kannattaa ehdottomasti pyytää seuraajien mielipiteitä (hot or not – kysymykset toimii aina!) ja muista myös jatkaa keskustelua seuraajien kanssa. Kysymällä mielipiteitä saat parasta mahdollista palautetta, olet helposti lähestyttävä ja etäinen verkkokauppa tuntuukin yhtäkkiä kovin läheiseltä.

”Saimme varastoomme erän persoonallisia urheilulegginssejä. Mikä näistä eläinkuoseista on juuri sinun lempparisi?” -tyyliset julkaisut keräävät kommentteja. Kommentit, tykkäykset ja jaot ovat sitoutumista, joka taas vetelee esimerkiksi Facebookissa algoritmin ohjaksia. Mitä enemmän hälinää, sitä paremmin orgaaninen (ei maksettu) näkyvyys tililläsi nousee ja julkaisusi tavoittaa entistä enemmän silmäpareja.

Facebookissa on myös juuri verkkokaupoille sopiva karuselliominaisuus, jota ihmiset todella rakastavat. Karusellijulkaisuun voi lisätä useita eri kuvia ja jokaisen kuvan saat linkitettyä haluttuun www-osoitteeseen. Karusellia kannattaakin hyödyntää tuotesivujen kohdalla. Kuvien yhteyteen voi lisätä houkuttelevan esikatselutekstin ja itse julkaisuun mielenkiintoa herättävät saatesanat.

Karuselli on mainio julkaisutapa, joka tuntuu miellyttävän etenkin mobiilikäyttäjiä. Se vetoaa ihmisen luontaiseen uteliaisuuteen ja toisaalta se tuo myös juuri sitä näyteikkunan tuntua. Karusellijulkaisussa, kuten kaikissa muissakin julkaisuissa, on tärkeintä keskittyä puhumaan omalle kohderyhmälleen. Kun viesti osuu yksiin sen näkijän ajatusmaailman kanssa, klikkaus verkkokauppaan tapahtuu hyvin suurella varmuudella.

AUTTAKAA HEI OIKEESTI, MITEN SOMEMARKKINOINNIN SAA TUOTTAMAAN TULOKSIA?

Tottahan se on, että verkkokaupan pyörittäminen on kovaa työtä ja somemarkkinointi vie nopeasti todella ison osan muutenkin kiireisestä päivästä. Voi tuntua hämmentävältä miettiä unelma-asiakasta, verkkokaupan omaa ääntä sekä omaa asiantuntijuutta, tai tiedon jakamista sosiaalisessa mediassa.

Työ kuitenkin kannattaa, sillä some erilaisine alustoineen on tänä päivänä ylivoimaisesti suurin mainonnan kanava. Lisäksi some on tehokkain tapa tavoittaa juuri oikeat asiakkaat.

Televisiossa, radiossa, printissä, missään markkinoinnissa et ole aiemmin voinut valita, kuka mainoksesi näkee. Kohdentamisen avulla kauneudenhoitotuotteita myyvän ei enää tarvitse maksaa mainoksista, jotka näytetään miehille. Vauvan vaatemainoksien pyörittäminen tv:ssä näkyy yhtä paljon perheellisille, kuin lapsettomille. Somessa sekä mainostaja, että asiakas voi valita kiinnostuksen kohteet, joten jos olet vielä epävarma kannattaako somemarkkinointi, nyt on aika ottaa oikeat alustat haltuun. Ole siellä, missä asiakkaatkin ovat!

Somettaminen ja sisällöntuotanto voi tuntua vaikealta, mutta onneksi apua on lähellä. Me Fanossa olemme ammattilaisia somestrategian, erilaisten somekanavien sekä tuottavan somemarkkinoinnin saralla. Autamme mielellämme myös verkkokaupan kanssa sekä teknisesti, että myyvien tuotetekstien kirjoittamisessa.  

Keitä meille kahvit livenä tai virtuaalisesti, ja me autamme sinua löytämään oman verkkokauppasi äänen, unelma-asiakkaasi sekä tavan tuoda asiantuntemustasi kiinnostavalla tavalla esille. Siitä tulee hauskaa!

KAHVIKUTSUA ODOTELLEN,

Fanon rautainen markkinointitiimi

Lue lisää tekstejämme