Uutiskirje ei ole vanhanaikainen tapa lähestyä, eikä todellakaan vain meiliboksin täyte. Toisin kuin yrityksesi kotisivut, jonne toivot kaikkien löytävän, on uutiskirje henkilökohtaisempi tapa saada viesti perille. Uutiskirjeestä on mahdollista tehdä toimiva ja tehokas väline omien palveluiden ja tuotteiden markkinointiin valmiiksi lämpimään kohderyhmään. Kaiken lisäksi uutiskirje on kohdennetun viestinnän ja markkinoinnin keinoksi erittäin edullinen!
Hyvää avausprosenttia uutiskirjeelle on vaikea määritellä suoraan. Se riippuu paljon alasta, yrityksestä ja kohderyhmästä. Keskimäärin uutiskirjeiden avausprosentti keikkuu noin 20–60 prosentin välillä, josta jälkimmäinen jo erinomainen!
Hyvä uutiskirje koostuu monesta asiasta. Pari ensimmäistä asiaa listallamme tulisi olla ns. no brainereita, eli itsestään selvyyksiä, mutta valitettavan usein perusasiat jäävät kuitenkin miettimättä ennen ensimmäistä uutiskirjettä.
Kohderyhmä
Ensinnäkin – varmista, että uutiskirjeen saa juuri oikea kohderyhmä. Sähköpostilistallasi tulisi olla vain vastaanottajia, jotka ovat aidosti kiinnostuneita sisällöstäsi, jotka lukevat viestisi ja jopa toimivat sen saatuaan. Älä siis yritä kahmia listalle sähköpostiosoitteita vain määrän vuoksi, muutoin viestisi on vain täytettä bittiavaruudessa. Paras merkki uutiskirjeen toimivuudesta on pysyvät tilaajat.
Tavoitteellisuus
Mieti miksi lähetät uutiskirjettä – mitä haluat sillä saavuttaa? Lisätä tietoa yrityksestäsi ja palveluistasi? Antaa vastaanottajille jotain hyödyllistä ilman vastinetta? Saada heidät klikkaamaan eteenpäin kotisivuillesi tai verkkokauppaasi? Ostaa sinulta palvelu tai tuote? Huomioithan, että nämä kaikki ovat eri tavoitteita, joita kaikkia tulisi myös lähestyä eri kulmalla sisältösi avulla. Kun tiedät, kenelle viestisi lähetät, voit seuraavaksi miettiä mitä haluat heidän sitten tekevän.
Lähettäjän nimi
Lähetä uutiskirjeesi nimellä, jonka vastaanottaja tunnistaa. Onko se yrityksesi nimi? Kenties sinä itse yrittäjänä henkilökohtaisesti? Vai toimisiko lähettäjänä suosituin ja tunnetuin tuotteesi? Saadaksesi vastaanottajan huomion, valitse se nimi, joka todennäköisimmin saa eniten huomiota sähköpostitulvan keskellä.
Otsikko, otsikko ja vielä kerran otsikko
Ei ole yhdentekevää millä sanoilla meidät saa koukkuun, avaamaan viestin ja lukemaan pidemmälle. Avaava, ytimekäs ja houkutteleva sähköpostin otsikko toimii. Voit myös tehostaa viestiäsi miettimällä lisäksi esikatselutekstin, jossa korostat lisää aihettasi.
Sisältö
Uutiskirjeen tulisi aina hyödyttää vastaanottajaa. Tällä tavoin hän avaa kirjeesi ensi kerrallakin. Älä turhaan pelkää pitkiä tekstejä – jos teksti on aidosti vastaanottajaa hyödyttävää ja lisää lukijan tietoisuutta, se toimii myös pitkänä. Käytä kuvia – ihmisen silmä ohjautuu ennen tekstiä kuvaan ja sillä tunnetusti voi kertoa enemmän kuin tuhannella sanalla. Panosta viestisi ulkonäköön ja brändää se tunnistettavaksi.
CTA = Call to Action = Ohjaa toimintaan
Hyvä uutiskirje sisältää aina kehotteen toimintaan. Se voi olla hyvin suora ”Osta nyt” tai hienotunteisempi ”Tutustu lisää” – kunhan se ohjaa vastaanottajan perehtymään palveluihisi tai tuotteisiisi uutiskirjettä pidemmälle. Voit myös kehottaa lataamaan oppaan, lukemaan lisätietoja, antamaan palautetta tai vastaamaan pikagallupilla johonkin nopeaan kysymykseen. Osallistaminen kannattaa aina!
Sisällytä linkit ja somekanavat
Uutiskirjeessä tulisi aina olla linkki kotisivuillesi. Lisää logosi uutiskirjeeseen ja ohjaa se viemään etusivullesi. Upota myös linkkejä tekstiisi viemään suoraan tarjoamiisi palveluihin tai tuotteisiin. Uutiskirjeessä kannattaa kannustaa ihmisiä seuraamaan myös somekanaviasi nopeamman tiedon perässä. Lisääthän siis uutiskirjeesi loppuun myös linkit kaikkiin somekanaviisi.
Säännöllisyys
Uutiskirjeen tulisi olla säännöllinen, oli se sitten kerran viikossa, kerran kuukaudessa tai kerran puolessa vuodessa. Kunhan se ilmestyy jollain syklillä, tasaisin väliajoin.
Responsiivisuus
Suurin osa ihmisistä lukee sähköposteja mobiililaitteella. Mieti uutiskirjeesi ulkonäkö palvelemaan ensisijaisesti mobiilikäyttäjiä. Suurelle näytölle suunniteltu sisältö ei toimi pienellä ruudulla. Sisältö ei pysy yhdessä palstassa, tekstin koko voi olla liian pientä ja erilaiset palkit ja muut voivat olla liian massiivisia pilaten hyvän asiakaskokemuksen.
Lopuksi – me kaikki saamme meiliboksin täydeltä viestejä. Välillä sellaisistakin yrityksistä, joista ei muista mitään tilanneensa. Huolehdithan siis, että viestisi lopusta löytyy tieto miksi vastaanottaja saa sinulta postia. Kerro myös osoitelähde, eli kuka ja missä osoitetietoja säilytetään. Lisää linkki, josta uutiskirjeen voi perua tai tietojaan muuttaa.
Kaikki nämä ohjeet voivat vaikuttaa työläältä, mutta ne palvelevat pidemmän päälle. Sitä paitsi kerran hyvin mietityn ja valmistellun pohjalle on hyvä rakentaa kaikki tulevat uutiskirjeet. Jos kuitenkin tuntuu, ettei kirje lähde lentämään tai se vie liikaa aikaa varsinaiselta myyntityöltä tai asiakkailta, me Fanossa olemme erikoistuneet hyvien uutiskirjeiden työstämiseen. Kysy tarvittaessa apua meiltä!