Fano logo

Mainostaminen Pinterestissä, mitä se maksaa?

Fano kuvituskuva

Olet varmasti kuullut Pinterestistä. Pinterest ei ehkä ole alustana niin tunnettu kuin esimerkiksi Instagram ja Facebook, mutta tiesitkö, että iältään se on jopa vanhempi kuin Instagram? 

Miksi se ei sitten ole sosiaalisen median alustana ja markkinointikanavana lyönyt vielä läpi ja saavuttanut yhtä suurta suosiota kuin kilpailijansa? Suomessa yritykset käyttävät Pinterestiä markkinointiin todella vähän verrattuna muihin somekanaviin ja pohdimme miksi?  

Liekö tähän syynä Pinterestin hieman erilainen käytettävyys vai kertakaikkiaan se, että kukaan ei ole jaksanut perehtyä eikä Pinterest-markkinoinnin osaajia ole Suomessa juurikaan tarjolla? Yksiselitteistä vastausta tuskin on, mutta tässä artikkelissa käyn pintapuolisesti läpi Pinterestiä alustana yrityksen näkökulmasta ja Pinterest-mainontaa.

Pinterestistä haetaan inspiraatiota ja uusia ideoita

Ensimmäisenä kerrottakoon, että ei, Pinterest ei ole vaikea. Se on erilainen. Itseasiassa se ei ole sosiaalisen median alusta lainkaan. Pinterestissä ei jaeta seuraajille elämäntapahtumia, otoksia arkipäivän askareista, haeta vertaistukea eikä siellä kysellä kuulumisia. 

Pinterest on visuaalinen hakukone. Pinterestistä haetaan uusia brändejä, tuotteita, ideoita ja inspiraatiota. Pinterestissä luodaan julkaisujen sijaan Pin-lisäyksiä: kuvia ja videoita. 

Kuvien ja videoiden laadulla erityinen merkitys. Niiden tulee olla visuaalisesti kauniita, inspiroivia ja saada käyttäjä “pinnaamaan” eli tallentamaan kuva tai video omalle taululleen. Taulu on eräänlainen profiilisivulle luotu kokoelma, johon käyttäjät keräävät Pin-lisäyksiä. Käyttäjän taululle tallennettu Pin-lisäys saa enemmän näkyvyyttä ja se todennäköisemmin tallennetaan edelleen uusiin tauluihin. 

Pinterest on alustana maksuton ja sinne voi tuottaa mielin määrin orgaanista (eli ilmaista) sisältöä aivan samalla tavalla kuin muissakin sosiaalisen median alustoissa tai hakukoneissa. Orgaanisen sisällön avulla saadaan ohjattua liikennettä yrityksen nettisivuille, blogiin tai verkkokauppaan.

Pinterest avataan, kun vasta haaveillaan ja suunnitellaan. Markkinoinnin kannalta tämä on loistava asia: Pinterestissä mahdollinen asiakas tavoitetaan hyvin aikaisessa vaiheessa ostopolkua ja laadukkaalla sisällöllä voidaan ohjata asiakasta kohti haluttua ostopäätöstä.

Onko Pinterestissä mainostaminen kallista? 

Oletko etsinyt tietoa Pinterestissä mainostamisesta laihoin tuloksin? Huomasimme saman, joten keräsimme sinua varten hieman tietoa, jonka avulla pääset liikkeelle. 

Suoraa hintavertailua eri somealustoissa mainostamisen kustannuksista ja mainostamisen tehokkuudesta on melko haastavaa löytää ja lähdekriittisyys on hyvä pitää mielessä. Todellisuudessa vain testaamalla erilaisia mainoskampanjoita saat selville, millainen mainonta juuri sinun yritykselle toimii Pinterestissä ja tuloksia analysoimalla tiedät vertailun jälkeen, mikä tai mitkä somealustat toimivat parhaiten asiakaskohderyhmääsi. 

Luvut kuitenkin ovat ne, jotka meitä mainostajia kiinnostavat. Tutuin ja käytetyin hintatarjousvaihtoehto somemarkkinoinnissa on CPC eli Cost-Per-Click ja yleisimmin tätä suuretta yritykset seuraavat sosiaalisen median mainonnan kustannuksia tarkasteltaessa. Yhdysvaltalainen digitaaliseen markkinointiin erikoistunut yritys WebFX arvioi vuodelle 2022 seuraavaa:

Social Media Platform Average Advertising Cost (CPC)
Facebook $0.97 per click
Instagram $3.56 per click
Youtube $3.21 per click
LinkedIn $5.26 per click
Twitter $0.38 per click
Pinterest $1.50 per click

Edellisestä vertailusta voidaan päätellä, että hinnaltaan Pinterest markkinointikanavana on siis varsin kilpailukelpoinen. Huomautan vielä, että yllä olevassa taulukossa CPC- hinnat ovat keskiarvoja. Hintaan pystytään ja pyritään vaikuttamaan perehtymällä syvällisesti mainosten kohdistukseen ja alati muokkaamalla kampanjoita ja mainoksia niin, että yritys saa niistä optimaalisen hyödyn. Loppuviimein somessa mainostaminen maksaa juuri niin paljon kuin itse haluat ja olet siihen valmis budjetoimaan ja aikaa käyttämään. 

Yrityksen tuleekin ajatella Pinterest-mainonnan kustannuksia suuremmassa mittakaavassa. Pinterestiin tutustuminen, sen käytön ja varsinkin mainonnan aloittaminen vaativat yritykseltä valtavan satsauksen. Puhumattakaan, että pitäisi pysyä jatkuvien uudistusten ja muutosten perässä. Pinterest-mainoksen hinta ei siis synny vain kampanjabudjetista vaan kaikesta yritykseltä mainoksen ideointiin ja toteutukseen sekä tulosten analysointiin kuluneista työtunneista.

Pinterestissä mainostaminen 

Facebook ja Instagram ovat lähes kaikille yrityksille erinomaisia kanavia luoda näkyvyyttä ja saavuttaa asiakkaat. Pinterest-mainontaa kannattaa kuitenkin harkita erityisesti visuaalisen alan, verkkokaupan, sisustus- ja lifestyle-yrityksen markkinointiin, sillä saat samalla työllä ja pienemmällä budjetilla huomattavasti enemmän näkyvyyttä, kuin muissa somekanavissa, joissa kilpailu näkyvyydestä on kovaa. 

“Pinterestiin ei ehkä mennä “hengailemaan” samoin kuin Instagramiin, Facebookin tai Tiktokiin, mutta kun Pinterestiin mennään, suunnitellaan jotain tai ollaan avoimia uusille ideoille. Missä yhteydessä asiakkaasi on vastaanottavaisin? Kohdenna mainonta sinne!”

Me haluamme madaltaa yritysten kynnystä avata Pinterest-yritystili ja aloittaa orgaanisen sisällön tuottamisen ja mainonnan. Mikäli kaipaat apua alussa koulutuksen muodossa tai kaipaat ulkopuolista someassaria toteuttamaan yrityksellesi mielenkiintoista sisältöä Pinterestiin, olemme ilolla avuksi!

Julkaisemme myöhemmin blogitekstin orgaanisen sisällön tuottamiseen Pinterestissä, Pin-tyyppeihin ja siihen kuinka niitä seuraajia saadaan. Stay tuned! <3

Lähteet:

Lue lisää tekstejämme

Fanon vuosi 2022

Vuosi 2023, lämpimästi tervetuloa! Otamme sinut vastaan uteliaina, innokkaina ja