Muistan, kun kävelin nuorena, kirkassilmäisenä pojan koltiaisena Helsingin Sörnäisten metroasemalta kohti paikallisen mainostoimiston ovia. Rinta rottingilla ja voitto mielessä, kuten tapana on.
Minulla oli työhaastattelu copywriterin pestiin. Jonka piti olla pelkkä muodollisuus, ainakin omasta mielestäni. Ainoat kysymysmerkit olivat nuori ikäni, täydellinen kokemattomuuteni ammattikirjoittajana, sekä se, että en tiennyt mitä copywriter tekee.
Yritys ei valitettavasti valinnut minua, yllätyksenä varmasti vain itselleni, mutta haastattelussa opin ainakin osan siitä, mitä copywriterin toimenkuvaan kuuluu. Minut laitettiin keksimään markkinointilauseita yrityksille. Sitä en muista, mitkä ehdotukseni silloin olivat, mutta tuskin mitään yhtä mieleenpainuvaa kuin ”Simon vaatehuoneelta hei!”
Nyt, kirkassilmäisenä kolmekymppisenä, muutaman kerran korttelin ympäri kävelleenä copywriterina voin paljastaa teille muutamia oppimiani ammatin saloja.
Mitä tekee copywriter?
Copywriterin tehtävä on luoda ja kirjoittaa yrityksien tuotteiden ja palveluiden myyviä markkinointitekstejä. Nykyisin tämä tarkoittaa verkkokaupan tuotetekstien lisäksi paljolti blogien, yritystarinoiden ja referenssitekstien kirjoittamista, ei niinkään enää mainoksissa hoettavien iskulauseiden keksimistä. Markkinointi kokonaisuudessaan on internetin lisääntyneen käytön myötä kokenut osittaisen murroksen. Hienovaraiselle, suoraan asiakaskuntaa rehellisesti puhuttelevalle
markkinoinnille annetaan enemmän arvoa, kuin perinteiselle markkinointijargonille.
Olen itse rehellisen markkinoinnin ystävä. Pidän tärkeänä, että asiakkaita lähestytään faktoilla, suorasukaisesti ja yrityksen oman persoonan kautta. Netissä kasvanut sukupolvi huomaa helposti kaikki korusanat ja teennäisyyden. Yritys joutuu helposti pilkan kohteeksi, jos netissä kasvanutta sukupolvea ei kohtaa heidän omilla termeillään.
Kertomalla yrityksen tarinan, yrityksen arvoista, sekä yrittäjästä itsestään tavoittaa yleisön ja luo samalla yritykselle oman persoonan, joka on avain kestävien asiakassuhteiden luomiseen. ”Ysiysi-ysikyt” ei yksinkertaisesti toimi enää samalla tavalla, kuin muutama vuosikymmen sitten. Ei ainakaan sosiaalisessa mediassa, vaan itseironia, huumori ja rehellisyys ovat ne aseet, joilla itse pyrin lähestymään asiakkaita tekstin välityksellä, yrityksen omista toiveista ja tarpeista toki riippuen.
Hyvän tekstin kirjoittamiseen ei kuitenkaan ole oikotietä. Kuten kaikessa muussakin, kokemus ja harjoittelutuntien määrä ratkaisee, eikä kukaan siltikään voi kirjoittaa mitään, mikä ei toisen mielestä olisi huonoa tekstiä ja toisen mielestä hyvää.
Ammattimaisuutta, julkaisualustan tyyliä ja yrityksen omaa persoonaa yhdistelevän kultaisen keskitien löytäminen on usein hyvin vaikeaa kokemattomille kirjoittajille. Teksteillä on tapana onnistua yhdessä asiassa, mutta samalla jättää runsaasti parantamisen varaa muissa. Joko teksti on hauskaa ja persoonallista, mutta uskottavuutta lisäävä ammattimaisuus puuttuu, tai teksti on hyvin ammattimaista ja asiallista, mutta huumori ja luettavuus puuttuvat. Kaikkien hyvän tekstin rakennuspalikoiden yhdisteleminen on copywriterin suurin yksittäinen tehtävä, jonka hallitseminen on jotakin, jonka oppii vain tekemällä ja tuloksia seuraamalla.
Jos tarvitset myyvät tuotetekstit verkkokauppaan, hauskan yritystarinan tai verkkosivuille asiakkaan lukemaan koukuttavat tekstit, ota ihmeessä yhteyttä ja hoidetaan yhdessä kuntoon kaikki yrityksesi verbaliikka.
Viisi vinkkiä hyvän copytekstin kirjoittajalle
Jos kuitenkin haluat vastata itse yrityksesi teksteistä, tässä viisi vinkkiä myyvän copytekstin luomiseen:
- Pidä teksti kompaktina. Koristella ja värittää saa, mutta jaarittelu ei kannata.
- Muista seurata punaista lankaa. Pidä aihe ja tarkoitus keskiössä.
- Persoonallisuus ja huumori. Tekstistä ei ole hyötyä, jos kukaan ei jaksa lukea sitä.
- Kiinnostava, lukijan koukuttava aloitus takaa sen, että lukemista jatketaan.
- Hyvä lopetus jää lukijan mieleen ja takaa sen, että samalta sivulta luetaan muitakin tekstejä.
Peksi
Kirkassilmäinen copywriter