fbpx
Fano blogi

25 vinkkiä onnistuneeseen somemarkkinointiin

Yritysten somemarkkinointi ja sen merkitys kasvaa räjähdysmäisesti joka vuosi. Mennyt vuosi pukkasi meistä jokaisen vauhdikkaalla digiloikallaan somen ja digin syövereihin. Viimeksi kuluneen vuoden aikana oli opiskeltava paljon uutta aina somekanavien uusista työkaluista etäpalavereihin, eikä tulevaisuus näytä hidastavan tahtiaan. Päinvastoin vauhti varmasti lisääntyy ja kyydissä on syytä pysytellä, jos aiot olla mukana talouden kääntyessä vahvaan nousuun. 

Lue tästä blogista 25 vinkkiä onnistuneeseen somemarkkinointiin ja sitouta asiakkaista yrityksesi faneja, jotka haluavat palata ostoksille juuri sinun yrityksesi palveluiden pariin ja jakaa tietoa puolestasi. 

Onnistu somemarkkinoinnissa 

Somemarkkinointi ei ole ydinfysiikkaa ja sinä tunnet yrityksesi palvelut ja tuotteet parhaiten itse. Tärkeintä on määrittää tavoite, kartoittaa mahdollisuudet tavoitteiden saavuttamiseen ja kääriä hihat. Asiakkaasi haluavat kuulla sinusta, joten anna heidän löytää yrityksesi!

Missiomme, tavoitteemme ja arvomme on auttaa yrityksiä onnistumaan somemarkkinoinnissaan. Autamme apua tarvitsevia asiakkaitamme mielellämme niin käytännössä opettamalla, kuin somemarkkinointia yritysten puolesta toteuttamalla. Teemme yhteistyötä kaikenlaisten yritysten kanssa. Asiakkaisiimme lukeutuu monenlaisia markkinointiin ja viestintään liittyviä tehtäviä lukuisille pienille yksinyrittäjille ja suurille, kansainvälisille brändeille. Toteutamme idearikkaiden someassareiden toimesta somesisältöä yritysten puolesta, julkaisusuunnitelmia, markkinointistrategioita, viestintäsuunnitelmia ja myös konkreettisia somekoulutuksia. Pyrkimyksemme on aina ratkaista asiakkaan haasteet ja ongelmat, liittyivät ne sitten sosiaaliseen mediaan, markkinointiin, viestintään tai loistavien verkkosivujen rakentamiseen. 

Mikäli ulkopuolisen someassarin palkkaaminen ei ole mahdollista tai haluat mistä tahansa muusta syystä toteuttaa yrityksesi somemarkkinointia itse, anna palaa! Somemarkkinointi on valtavan hauskaa ja tehokasta! Kirjoitimme tämän blogin inspiroimaan sinua. 

Nappaa siis vapaasti 25 somemarkkinointiin liittyvän vinkin listalta suosikkisi. Kuulisimme mielellämme myös sinun ajatuksiasi onnistumisistasi somemarkkinoinnissa.

Löydät meidät somekanavista Fano Oy -nimellä. Verkkosivujemme yhteydenotto-lomakkeen kautta voit jättää yhteystietosi, jos haluat että otamme yhteyttä sinuun.   

25 vinkkiä yrityksen somemarkkinointiin

 

1. Perehdy asiakasryhmäsi tarpeeseen, haluihin, kokoon, ikään ja toiveisiin. Vastaa näihin! Tarkista ja toista. Sitä ei turhaan toisteta, että tee sisältöä siitä, mikä kiinnostaa asiakkaitasi, älä siitä, mikä kiinnostaa sinua.

2. Käytä julkaisujen sponsorointiin rahaa ja varmista, että kohdistat julkaisut oikein hyödyntääksesi eurot tuottavasti. Maksettu markkinointi boostaa myös algoritmiä ja orgaaniset (ei maksetut) julkaisusi menestyvät paremmin. 

3. Käytä maksullisen somemarkkinoinnin kohdistamiseen Facebookin Business Manageria sen sijaan, että painat sitä kallista ”mainosta julkaisua” sinistä nappia julkaisun alla. Tämä on helpoin tapa, mutta saat huomattavasti enemmän vastinetta rahoillesi, kun käytät hieman aikaa ja opiskelet Business Managerin käytön. 

4. Ihmiset kiinnostavat ihmisiä. Kerro aidosti tuotteista, yrityksestä, yrityksen tarinasta, ihmisistä yrityksessä ja asiakastarinoista. Mieti, millaiset julkaisut kiinnittävät sinun huomiosi? 

5. Saatko asiakkailtasi suosituksia? Hyödynnä asiakaspalautteita myös somekanavissa ja anna seuraajien kuulla käyttäjien kokemuksia siitä, miksi tuotteesi tai palvelusi on tutustumisen ja ostamisen arvoinen. 

6. Tutki vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisuudet. Yhteistyöt somevaikuttajien kanssa voivat onnistuessaan poikia valtavasti uskottavuutta, brändin tunnettavuutta ja uusia asiakkaita. 

7. Ole tarkka vaikuttajayhteistyön luomisessa. Mieti, mitä haluat yhteistyöllä saavuttaa ja millaisella yhteistyöllä tämä onnistuu? Ala on uusi ja melkoinen viidakko niin hinnoittelun, sääntöjen, odotusten kuin todellisen hyödyn suhteen. Vaikuttajamarkkinointi toimii parhaiten, kun löydät omaan brändiisi oikeasti sopivat vaikuttajat, jotka puhuttelevat yrityksestäsi kiinnostunutta kohdeyleisöä. 

8. Voit ottaa yhteyttä somevaikuttajaan suoraan tai erilaisten vaikuttajamedioiden kautta, kuten esimerkiksi PromotyBoksiBabler tai Somessacom. Myös muita vaikuttajia yhteen kokoavia alustoja on, kokeile ja valitse mieleisesi. Tarvittaessa saat meiltä apua. Emme välitä vaikuttajia, mutta autamme sopivien vaihtoehtojen kartoittamisessa, kampanjoiden luomisessa ja vaikuttajayhteistyön tulosten analysoimisessa. 

9. Asetettuasi vaikuttajamarkkinoinnin tavoitteet on hyvä miettiä, saatko paremman hyödyn vaikuttajasta, jolla on suuri määrä seuraajia (ja todennäköisesti kalliimpi hinta), vai useasta pienestä vaikuttajasta, joiden seuraajat ovat mahdollisesti sitoutuneempia mikrovaikuttajan sisältöihin. Pitkät yhteistyöt ovat yleensä tehokkaampia kuin yksittäiset vaikuttajien julkaisut. 

10. Somemarkkinointi on osa suurta markkinoinnin kokonaisuutta. Tavoitteellisella somemarkkinoinnilla saat hyviä tuloksia. Parhaaseen tulokseen pääset, kun suunnittelet toimivan kokonaisuuden somen, SEO-optimoitujen verkkosivujen, mahdollisen sähköpostimarkkinoinnin ja muu mediamarkkinointi huomioiden.

11. Somemarkkinoinnissa onnistumisessa ei edelleenkään ole oikotietä onneen. Suuri seuraajamäärä tuo enemmän näyttökertoja vain silloin, kun seuraajat ovat todellisia. Älä osta seuraajia!

12. Arvonnat ovat nopein tapa nostaa seuraajamääriä ja julkaisuihin sitoutumista. Arvontojen kautta tulevat seuraajat eivät välttämättä kuitenkaan ole kovinkaan sitoutuneita myöhempiin julkaisuihisi, joten mieti tarkasti mitä tavoittelet ja miksi mahdollisia arvontoja toteutat. 

13. Hyödynnä somea monipuolisesti. Tee erilaisia kuva-, video-, tarinajulkaisuja ja hyödynnä yhtä julkaisua mahdollisuuksien mukaan useammassa kanavassa. Julkaisusuunnitelman tekeminen (tai ostaminen) auttaa tässäkin silloin, kun ideoita ei synny. 

14. Tee julkaisusuunnitelma ja toteuta suunniteltu sisältö. Suunnitelman tekeminen auttaa eteenpäin erityisesti silloin, kun tuntuu, ettet ehdi, jaksa tai ei huvita. Suunnitelman voit tehdä vaikka exeliin, ostaa verkosta valmiita ideapohjia tai tilata meiltä Fanosta juuri sinun yrityksellesi suunniteltu yksityiskohtainen julkaisusuunnitelma, jolloin sinun ei tarvitse kuin toteuttaa. 

15. Monessa somekanavassa on jo mahdollista ajastaa julkaisut tulevaisuuteen tai tätä varten on olemassa erilaisia sovelluksia. Ajastamalla julkaisut voit tehdä viikon tai vaikka kuukauden julkaisut etukäteen kerralla. Vapautat omaa aikaasi muuhun ja pidät huolta, ettei pitkää julkaisutaukoa muodostu, mikäli muut kiireet vievät aikaa markkinoinnilta. 

16. Jos somemarkkinointi on sinulle vielä vierasta, ota haltuun yksi alusta kerrallaan. Mieti, missä potentiaaliset asiakkaat todennäköisimmin ovat ja aloita siitä. Kaikkialla ei tarvitse olla, mutta asiakkaasi täytyy löytää yrityksesi edes jostain. Vai ostatko sinä vielä jotain, jota et ole kilpailuttanut, googlannut tai tutkinut asiakaspalautteita ennen ostopäätöstä? 

17. Luota itseesi, osaat kyllä. Somessa ei tarvitse olla liian vakava, graafinen suunnittelija tai edes viestinnän ammattilainen. Pidä focus siinä, mitä asiakkaasi haluaa tietää ja toteuta sisältöä hänelle. 

18. Ihmiset rakastavat tarinoita. Pidä huoli, että sinun ja yrityksesi tarina näkyy, kuuluu ja siihen on helppo samaistua. Toista tarinaasi erilaisista näkökulmista. 

19. Some on sosiaalista kanssakäymistä virtuaalisesti. Ole valitsemissasi somekanavissa aktiivinen ja seuraa asiakkaita, kilpailijoita, yhteistyökumppaneita ja kommentoi myös heidän julkaisujaan. Voit mainostaa yritystäsi monissa erilaisissa keskusteluryhmissä täysin ilmaiseksi. Herätä aktiivisuudellasi kiinnostus asiantuntijuuttasi / tuotettasi kohtaan ja anna asiakkaiden löytää yrityksesi. 

20. Sana algoritmi voi kuulostaa vaikealta ymmärtää, mutta lyhyesti; ole aktiivinen ja se palkitaan yrityksestäsi kiinnostuneilla seuraajilla. Jos haluat aktiivisesti kasvattaa näkyvyyttä, julkaise useita kertoja viikossa. Algoritmi on tekoäly, joka pyrkii kohdentamaan sisältöäsi ihmisille, joita se saattaisi kiinnostaa. Vain aktiivisella toiminnalla algoritmi ymmärtää sisältöäsi ja julkaisut tavoittavat oikeat seuraajat. 

21. Voit ylläpitää somekanavia julkaisemalla kerran viikossa ja se riittää, jos tarkoitus on vastata asiakkaan tarpeisiin tai kysymyksiin silloin, kun asiakas itse etsii tietoa yrityksestäsi. Kerran viikossa julkaisut ei kuitenkaan tuo suurta kasvua tai someräjäytystä, ei ainakaan kovin nopeasti. Aseta tavoitteesi ja pidä se kirkkaana mielessä. 

22. Mistä kannattaa aloittaa? Siitä, että aloitat! Älä mieti enää, vaan ala tehdä. Vuoden päästä olet jo pitkällä, kunhan uskallat aloittaa ja kokeilla. 

23. Ole kärsivällinen. Tulokset eivät näy kuukaudessa tai edes kolmessa, mutta kuten edellä, vuoden päästä olet jo pitkällä, kunhan jaksat jatkaa. Muista verrata tämän hetken tuloksia menneisyyteen, huomaat tapahtuneen edistyksen paremmin. 

24. Seuraa tuloksia. Jokaisesta somekanavasta saat tietoa julkaisujen tavoittavuudesta, mikä toimii ja mikä ei. Seuraa tuloksia ja muuta julkaisujen sisältösuunnitelmaa, ajankohtaa ja määrää, jos somemarkkinoinnin tulokset eivät vastaa odotuksiasi. Jos jokin markkinoinnissa ei toimi, uskalla muuttaa lähestymistapaa. 

25. Häshtägit Instagramissa. Nämä #. Tiesitkö, että voit seurata myös oman alan tai aihepiirin häshtägejä? Ota nämä risuaidat seurantaan ja löydät asiakkaita, uusia julkaisuideoita, tietoa kilpailijoista. Käyttämällä tägejä omissa julkaisuissasi, asiakkaasi löytävät yrityksesi. Yhteen julkaisuun voi lisätä maksimissään 30 häshtägiä. Määrä ei turhaan ole näin suuri, käytä häshtägit hyvin!

Saitko vinkeistämme apua ja inspiraatiota? Jos sait, hienoa!

Jos tietotulva löi yli ymmärryksen ja aiheutti lähinnä hikikarpaloita otsalle, pyydä rohkeasti meiltä apua. Teemme yrityksille someen tai markkinointiin liittyviä konsultaatioita, syvällisempiä valmennuksia tai workshoppejatoteutamme somemarkkinointia yritysten puolesta ja teemme myös yrityskohtaisia julkaisukalentereita, jonka avulla markkinoinnin toteutus on helppoa. 

Somemarkkinoinnin määrä, mahdollisuudet ja osaaminen kasvaa räjähdysmäisesti joka vuosi.

Sinun ei tarvitse osata kaikkea. Keskity siihen mikä kiinnostaa, inspiroi, motivoi ja vie yritystäsi eteenpäin. Vaikka tänään tuntuu, ettei asiat etene tarpeeksi nopeasti, olet vuoden päästä paljon pidemmällä kuin tänään! 

Inspiroivia hetkiä somemarkkinoinnin suunnittelun ja toteutuksen parissa! Kohdataan somessa ja toivottavasti tulevien vuosien aikana enemmän myös todellisuudessa. 

Terkuin,

Mira 

Fanon yrittäjä ja perustaja

[pipdig_stars rating="1.5" align="center"]

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *