Miltä yrityksesi näyttää, kun uusi asiakas etsii tekijää omalle rakennusprojektilleen? Lue blogi rakennusalan markkinoinnin merkityksestä.
Oli kyseessä sitten omakotitalon remontit, kesämökin kunnostaminen, terassin rakennusprojekti, putkifirman palkkaaminen tai mikä tahansa rakennus- tai korjaustarve, oikean ammattihenkilön tai -yrityksen etsintä alkaa nykypäivänä somesta tai Googlesta.
Googlen hakutuloksissa isommat rakennusliikkeet monesti jylläävät muhkeilla markkinointibudjeteilla, mutta muutamalla nerokkaalla kikalla pieni yksityisyrittäjä tai muutaman henkilön työllistävä firma voi menestyä hakukoneiden ihmeellisessä maailmassa ilman, että markkinointibudjetti tyhjentää koko kassaa.
Miten? Keräsimme vinkit ja ideat avuksesi tähän blogiin. Lue artikkelimme ja mikäli kaipaat apua markkinoinnin suunnitteluun tai toteutukseen, ota rohkeasti yhteyttä! Autamme mielellämme niin verkkosivujen hakukoneoptimoinnissa, kuin somemaailman markkinoinneissakin.
VAKUUTTAVAT VERKKOSIVUT LISÄÄVÄT YHTEYDENOTTOJA
Informatiiviset ja selkeät kotisivut ovat paras lähtökohta, kun haluat yhteydenottoja uusilta asiakkailta. Panosta erityisesti selkeyteen, nopeuteen ja käyttäjäystävällisyyteen. Vastaus asiakkaan etsimään kysymykseen on syytä löytää nopeasti ja helposti.
Hakukoneoptimoitu sisältö johdattaa uuden asiakkaan todennäköisimmin sinun sivustollesi, mikäli optimointi on tehty oikein ja pidetään säännöllisesti ajan tasalla. Ammattitaitoisella hakukoneoptimoinnilla ja alaan liittyvällä tekstillä Google ja muut hakukoneet auttavat verkkosivujasi näkymään haetuissa tuloksissa. Hakukoneista ehdottomasti eniten käytetty Google on syytä ottaa haltuun, mutta tutki myös muut hakukonevaihtoehdot. Googlen markkinointimahdollisuudet kannattaa kartoittaa joko omatoimisesti itse tai ammattilaisen avulla.
Kun asiakas hakee kylpyhuoneremonttia alueellasi, sillä on merkitystä, tuleeko yrityksesi verkkosivut vaihtoehtona yksi vai yksitoista. Kumman yrityksen sinä valitsisit?
Yhteydenottojen varmistamiseksi verkkosivut on syytä rakentaa siten, että sivut tarjoavat useita helppoja tapoja kontaktin ottamiseen. Puhelinnumero kelpaa toiselle, joku asioi mieluummin sähköpostilla ja kolmas pyytää tarjouksen nettisivujen yhteydenottolomakkeen kautta. Tarjoa jokaiselle erilaiselle asiakkaalle mahdollisimman helppo tapa yhteydenottoon ja varmista, että yhteydenottolomake varmasti toimii.
SOMESSA TEKEMISEN MEININKI VÄLITTYY MONIN ERI KEINOIN
Kun perusta on kunnossa, kannattaa hyödyntää näkyvyys myös somessa. Kaikkialla ei kuitenkaan tarvitse olla kaiken aikaa, vaan suosittelemme valitsemaan yrityksellesi parhaiten sopivat alustat, joita voi olla yksi tai useampi. Pohdi, missä asiakkaasi todennäköisimmin ovat ja mikä on yrityksellesi luonnollisin ja helpoin tapa toteuttaa sisältöä. Kuvat? Videot? Pitkät vai lyhyet tekstit? Tässä muutama vaihtoehto tämän hetken käytetyimmistä somepalveluista, joista suurimman osan todennäköisesti tunnetkin jo.
Facebookissa käyttäjien ikähaarukka koostuu kolmekymppisistä eläkeläisiin, joista monen elämässä taloprojektit, kesämökit ja autorempat ovat parhaillaan ajankohtaisia. Juuri siksi jokaisen timpurin, sähkärin, putkarin, automekaanikon, puusepän ja lvi-asentajan kannattaa hyödyntää tätä kanavaa. Alasta ja asiakaskohderyhmästä riippuen on suositeltavaa aina suunnitella markkinoinnin tavoitteet ja toimenpiteet, toteuttaa suunnitelma ja tutkia tulokset. Teetkö perinteisiä julkaisuja, maksettua mainontaa vai näiden yhdistelmiä?
Toinen mainio väline oman yrityksen näkyvyyden lisäämiseen on Instagram. Instagramin visuaalinen vuorovaikutus sopii mainiosti referenssien sekä muiden työnäytteiden esittelyyn. Kutsumme itse Instagramia yritysten nykypäivän käyntikortiksi. Mitä yrityksesi Instagram-tili viestii asiakkaallesi tänään? Instagramin tarjoamat mahdollisuudet tuottaa sisältöä kuvista videoihin kannattaa hyödyntää mahdollisimman monipuolisesti saadaksesi parhaan näkyvyyden.
Tiktokista puhutaan edelleen nuorisokanavana, mutta mikäli videolla esiintyminen tai lyhyiden videoiden tuottaminen on sinun juttusi, anna palaa ja sukella mukaan! Tiktokin käyttäjien määrä kasvaa räjähdysmäisesti ja vielä ehdit saada lukemattomia näyttökertoja tuottamalla mielenkiintoisia videoita. Aina on helpompaa saada paljon näkyvyyttä olemalla ensimmäisten joukossa ottamassa ”uudet” somekanavat haltuun.
YouTuben suosio sen kun kasvaa edelleen. Tee videoille työnäytteitä, opeta asiakkaita, esittele kohteita, heittäydy hulvattomaksi ja viihdytä seuraajia, vain taivas on rajana, jos videoille esiintyminen on luontevaa. YouTuben mainokset erilaisten videoiden välillä on myös todettu tehokkaiksi markkinoinnin välineiksi, joten jos et halua tuottaa omaa sisältöä, tutustu YouTuben markkinointimahdollisuuksiin.
Mikäli teet paljon B2B-kauppaa, eli kuluttajien sijaan myyt yrityksille, anna LinkedInille mahdollisuus. Omalla persoonalla omaa osaamistasi esiin tuominen tuo helposti uusia kontakteja ja alusta onkin luotu verkostojen kasvattamiseen.
SOMEMARKKINOINNIN LUKEMATTOMAT MAHDOLLISUUDET TUNNETTAVUUDEN LISÄÄMISEEN RAKENNUSALALLA
Somessa voit tuoda omaa osaamistasi, asiantuntemustasi sekä mukavaa persoonaasi esille luonnollisin keinoin. Kuvien ja videoiden kautta välittyvä tekemisen meininki toimii tämän päivän markkinointiviidakossa. Näiden nykyaikaisten välineiden avulla voit tuoda itseäsi, tekijöitäsi ja yritystäsi tutummaksi.
Kun kohtaat asiakkaan somessa, kynnys kauppojen syntymiseen on madaltunut, koska olet asiakkaalle jo ennestään tuttu tekijä. Ihmiset mielellään jakavat kokemuksiaan eri tekijöistä omien paikkakuntiensa somekanavissa, joten muista hyödyntää ilmainen näkyvyys pyytämällä palautetta ja jakamalla tyytyväisten asiakkaiden suosituksia. Mikäli saat julkisesti negatiivista palautetta, muista hengittää syvään ja hoitaa palautteeseen reagointi asiallisesti.
Etenkin rakennusalan projektit näkyvät lisäksi blogimaailmassa. Moni kotiaan remontoiva perustaa blogin somekanavan rinnalle ja osalla näistä sivustoista voi olla jopa satoja tuhansia rakentamisesta kiinnostuneita lukijoita. Raksablogin kautta saatu näkyvyys saattaa olla todella hedelmällistä ja yhteistyö blogin ja oman somekanavasi välillä voi poikia positiivisen näkyvyyden lisäksi runsaasti lisähommia. Blogien etu on myös niiden pitkäikäisyys, joten kun joku ehdottaa yhteistyötä blogin merkeissä, tutustu asiaan. Tarinamuotoinen suosittelu toimii nykypäivänä monesti paremmin, kuin suora mainos.
Yrityksen oma blogi kannattaa ottaa harkintaan, mikäli haluat lisätä näkyvyyttä Googlen ja muiden hakukoneiden hakutuloksissa. Yritysblogin ei tarvitse tuottaa sisältöä joka viikko, mutta huolehdi siitä, että blogitekstejä tulee vähintään neljä kertaa vuodessa. Tällöin edellisen tekstin julkaisupäivämäärä ei ole edelliskesältä. Blogilla tuotat luonnollisesti uudistuvaa alaasi liittyvää sisältöä verkkosivuillesi ja lisäät näkyvyyttä hakukoneissa. Asiakasnäkökulmasta opettavaiset, neuvoja jakavat ja eteenpäin auttavat blogit lisäävät ammatillista luotettavuutta yritystäsi kohtaan.
TEE SE ITSE -SOMESISÄLLÖT
Yrityksen somekanavien ylläpidon ei tarvitse olla raskasta ja vaativaa. Sinun ei odoteta päivystävän Facebookissa tai Instagramissa vuorokauden ympäri, mutta asiakkaiden yhteydenottoihin kannattaa toki reagoida mahdollisimman nopeasti.
Ennakoi! Suunnittelemalla somesisällöt ennalta säästät runsaasti aikaa. Yrityksesi somesuunnitelma voi sisältää esimerkiksi yhden julkaisun viikossa, sekin on jo hyvä! Jokaiselle julkaisulle valitaan asiakasta kiinnostava aihe ja tämän jälkeen teksti kirjoitetaan valmiiksi ja valitaan siihen sopiva kuva. Omat kuvat ovat parhaita, mutta tarvittaessa voit hyödyntää myös valmiita kuvapankkikuvia.
Kun homma rutinoituu, tähän ei kulu kuukauden aikana kuin muutama tunti sen sijaan, että pohdit ”voi kun pitäisi somettaa, mutta en tiedä mistä” joka päivä. Muista jokaisen julkaisun yhteydessä miettiä aiheet asiakkaiden lähtökohdista katsoen, mitä asiakkaasi haluavat tietää palveluistasi tai tuotteistasi?
VINKIT RAKENNUSALAN SOMEJULKAISUJEN SISÄLTÖÖN
Julkaisujen aiheet voivat olla työnäytteitä, referenssejä, ammattilaisen vinkkejä, arkista huumoria tai oikeastaan mitä vain maan ja taivaan välillä, kunhan sisältö on jollain tavalla linjassa yrityksesi toimintaan liittyen.
Näkökulma tekstien, kuvien, videoiden ja sisältöjen tuottamiseen voi olla mikä tahansa yrityksellesi luonnollisesti sopiva – hauska, tyylikäs, opettava tai persoonallinen. Mitä luonnollisempi osa some on yrityksesi todellista brändimielikuvaa, sitä helpompi seuraajien on siihen samaistua.
Sisältöjen rakentaminen kannattaa aina tehdä oma persoona ja kokemus edellä, jotta lopputulos olisi mahdollisimman luonnollinen. Toinen tärkeä pointti on se, tarjoaako postauksesi lukijalle jotakin arvokasta, kuten tietoa, ymmärrystä tai hyvää fiilistä? Onnistunut somesisältö lisää yrityksesi luotettavuutta ja tyytyväisten asiakkaiden kokemukset ovat parasta mainosta.
SOMEASSARIN AVULLA VOIT KÄYTTÄÄ AIKAASI YDINOSAAMISEEN
Sinä olet taatusti taitava tekijä, jolla työkalut pysyvät kädessä ja yllättävät käänteet ratkeavat muutamalla pään raapaisulla. Tee se itse -meininki onnistuu myös somessa, mutta jos aika ei riitä tai tuntuu, että tarvitset apua ja tukea aloitukseen, ota yhteyttä meihin! Voimme rakentaa sinulle valmiin Instagram-feedin (eli sen nykypäivän käyntikortin), kuvapankin tai ihan vain idealistan eli sisältösuunnitelman, jonka pohjalta on helppoa ammentaa sisältöä eri somekanavissa.
Meihin voit ottaa yhteyttä helposti yhteydenottolomakkeen kautta, somessa, sähköpostilla tai puhelimitse. Saat meiltä apua paitsi sisällön luomiseen, myös vinkit ja toimenpiteet tuottavaan somemarkkinointiin, eri somekanavien käyttöön sekä oman yrityksesi tai sinun itsesi brändäämiseen, joka nykypäivänä kuuluu osaksi urapolun luontia. Toteutamme mielellämme myös verkkosivut sisältöineen, logot ja graafiset ilmeet uusille ja uudistuville yrityksille.
Saitko vinkkejä tai ideoita blogistamme? Kommentoi alle.