Fano logo

Kuinka rakentaa henkilöbrändi

Fano kuvituskuva

Suomalaiset vanhat kansansanonnat tappavat tehokkaasti ihmisten innon tuoda omaa osaamistaan esille. Kuka nyt viitsisi itseään kehuskella, sillä ”joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa” tai ”kell onni on, se onnen kätkeköön” Pliis. Nyt on viimeistään aika heittää moiset vaatimattomuudet ja itsensä latistamiseen tarkoitetut sanonnat romukoppaan ja alkaa elämään 2020-lukua! 

Internet mahdollistaa tänä päivänä kaiken. Ennen kaikkea se mahdollistaa meille jokaiselle tuoda oma osaaminen, tieto ja taidot kaikkien ulottuville. Oman osaamisen esilletuominen on olennainen osa henkilöbrändin rakentamista. Parhaiten se toimii, kun teet sen itsellesi sopivalla ja luontevalla tavalla. Kuten aina – aitous on avain kaikkeen.

Sinulla on jo brändi

Henkilöbrändäys ei ole rakettitiedettä, eikä brändi ole vain yritysten etuoikeus. Käytännössä meillä kaikilla yksityishenkilöillä on brändi myös. Riittää, että yksikin ihminen tuntee meidät ja on jotain mieltä meistä. Sitä on brändi. Parhaimmat henkilöbrändit herättävät tunteita ja jakavat mielipiteitä. Mietipä vaikka maailman kartalta Kardashianin klaania tai kotimaasta Sanna Marinia tai Jaajo Linnonmaata. Hyödyt vahvasta, ihmisen itsensä ympärille pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti rakennetusta brändistä  asiantuntijalle / yrittäjälle / vaikuttajalle tai vaikkapa työnhakijalle tarkoittavat laajempaa näkyvyyttä, suurempaa asiakasvirtaa, saatuja suosituksia tai työtarjouksia.

Periaatteessa henkilöbrändäys perustuu siihen, että kerrot (kattavasti omaan osaamisalueeseesi ja kohderyhmääsi nähden) oikeissa kanavissa muille omasta osaamisestasi. Jätä itsestäsi jälki, niin sinut löydetään ja sinusta tiedetään. Kun teet ja jaat sitä mistä olet itse kiinnostunut, toimii se luontevana keinona tuoda ilmi tietotaitoasi. Muista kuitenkin, että maltti on valttia. Kuten kaikki muukin markkinointi, tämäkin vie aikaa. Ihmeitä ei tapahdu yhdessä yössä, mutta pitkäjänteisellä työllä on pitkäikäiset vaikutukset. Ehkä jossain kohtaa olet sellaisessa asemassa, että sinun ei tarvitse etsiä asiakkaita tai hakea töitä. Ne tulevat luoksesi.

Mistä alkuun?

Ihan ensiksi on tunnistettava se oma juttu. Mikä on se osaamisesi ydin; se mitä haluat korostaa ja tuoda esille ja ennen kaikkea, mitä haluat sillä saavuttaa. Kun tiedät nämä kaksi asiaa, on perusta jo luotu. Toisekseen, sinulla pitäisi olla hissipuhe. Syntytarina. Ja ei, tämäkään ei ole vain yritysten asia, vaan osa toimivaa henkilöbrändiä. Lyhyt ja ytimekäs, mieleenjäävä tarina siitä miksi sinä olet siinä tekemässä sitä mitä teet. Parhainta tässä on se, että tuo tarina on sinun ja siksi uniikki. Kilpailijoita sinulla varmasti on, mutta samaa tarinaa ei kenelläkään ja siinä on erottautuvuustekijäsi.

Kuusi hyvää steppiä henkilöbrändin rakentamiseen

1. Mieti brändisi ulkoasu – kylvä kuvaasi kaikkialle 

Ihan kuin yrityksiä kuvastaa logo, henkilöbrändiä kuvastaa oma kuvasi. Panosta hyvään kuvaan ja otata se ammattilaisella. Ammattilainen osaa ottaa sellaisen kuvan, joka aidosti kuvastaa sinua persoonana. (Ja näyttäähän se nyt muutenkin ihan erilaiselta kuin vinoon puolihämärässä napsaistu selfie.) Jos sinulla on verkkosivut, LinkedIn, Facebook – mikä tahansa kanava – esittäydy kaikissa tällä samalla kuvalla ja tee itsestäsi tunnistettava.

2. Perusta verkkosivut

Astu Internetin ihmeelliseen maailmaan ja saata itsesi kaikkien ulottuville hankkimalla verkkosivut omalla nimelläsi. Verkkosivut ovat olennainen osa tiedonjakamista ja osaamisen esilletuontia. Kerro siellä yhteystietojesi lisäksi jo kirjoittamasi tarina, mitä oikeastaan tarjoat ja missä muissa kanavissa vaikutat.

3. Etsi oikeat kanavat itsellesi

Missä liikkuu ne, jotka haluat tavoittaa? Verkkosivujen lisäksi sinulla tulisi olla ainakin yksi, ehkä kaksi kanavaa, joista sinut löytää ja tavoittaa. Valitse kanavat osaamisalueesi ja kohderyhmäsi mukaan. Jos tavoittelet +60-vuotiaita, TikTok ei liene oikea kanava. 

4. Unohda itsekehu

Vaikka juuri alussa käskettiinkin unohtaa itsensä alaspainaminen, niin itsekehuun ei silti ole syytä. Sillä et vakuuta ketään. Sen sijaan tuo omaa asiantuntijuuttasi esille ilmaisemalla ajatuksiasi tai oivalluksiasi. Brändisi kasvaa jakamalla omaa tietämystäsi. Jaa vinkkejä omalta osaamisalueeltasi ja anna ihmisille jotain hyödyllistä. Jaa artikkeleita tai haastatteluita ja kommentoi niitä. Omaa erityisosaamistaan voi tuoda esille myös muutoin, kuin luettelemalla listamaisesti taitojaan.

5. Verkostoidu

Jos et vielä osaa verkostoitumisen taitoa, se kannattaa opetella. Tutustu ihmisiin ja pyydä heidät tapaamisen jälkeen samantien kontakteiksi tai seuraajiksi. Etsi esim. Facebookista oma ammattiryhmäsi ja liity osaksi keskusteluita. Ole avuksi ja hyödyksi. Osallistu seminaareihin, tapahtumiin, messuille tai piipahda muissa alasi kohtaamispaikoissa. Ota tässä kohtaa hissipuheesi käyttöön, se toimii kuin käyntikorttinasi. Kysy ja kuuntele. Lähesty sellaisia henkilöitä, joita et vielä tunne. Tiedetään, täysin epätavallista käytöstä suomalaiselle, mutta se toimii! Muista olla kohtelias ja kiitollinen pienistäkin palveluksista, kuten blogipostauksesi jakamisesta, julkaisusi kommentoinnista jne. Vastaa, jos sinulta kysytään, oli se sitten virtuaalisesti tai livenä. Ja jos pyydät palvelusta tai suositusta, huolehdithan, että olet itse ensin tehnyt jotain toisen hyväksi. 

6. Tee asiakkaista brändilähettiläitä

Ilman verkkosivuja tai someakin pärjää, mutta sitten sinun pitää jo olla aikamoinen velho siinä mitä teet! Perusta siis kuitenkin ne verkkosivut ja somekanavat ja ole hyvä siinä mitä teet – näiden yhdistelmä toiminee varmemmin. Brändilähettiläs on hienompi termi viidakkorummulle, mutta toimintaperiaate on sama; kun teet hyvin sen mitä teet, jäät mieleen, sinua esitellään positiivisessa valossa ja suositellaan muille. Mikä olisikaan erinomaisempi keino erottautua kilpailijasta ja saada samalla ilmainen mainos!

Jos kirjoituksen alussa suomalaiset kansansanonnat nostattivat niskavillat pystyyn, on kuitenkin yksi sanonta, jonka takana henkilöbrändäyksen parissa voi seistä; kukas kissan hännän nostaa, jos ei kissa itse.

Aika siis pörhistellä häntä pystyyn! Jos hännännosto ei kuitenkaan tahdo itseltä sujua ja tarvitset apua tai ohjausta oikeaan suuntaan, me Fanolaiset olemme aika epeleitä rakentamaan vaikuttava ja asiantunteva henkilöbrändi.

Lue lisää tekstejämme

Fanon vuosi 2022

Vuosi 2023, lämpimästi tervetuloa! Otamme sinut vastaan uteliaina, innokkaina ja