Kuinka Sisällöntuottajan Inspiraatiokortit tehtiin?

Sisällöntuottajan Inspiraatiokorttien tavoite on tuottaa ideoita markkinointiin ja someen silloin, kun omat ideat ovat loppu. Miten ensimmäisen oman tuotteen kehitys toteutettiin?

Lähtökohta

Uteliaisuus oman tuotteen tuottamiseen sai pohtimaan mikä olisi tuote, josta olisi asiakkaille hyötyä? Minkä tarpeen tai ongelman voisimme ratkaista? 

Inspiraatiokorttien idea syntyi lopulta lähes jokapäiväisistä keskusteluista, kun asiakkaat pohtivat ääneen, ettei oikein ole ideoita, mitä sinne someen oikein voisi julkaista? Tämän ongelman halusimme ratkaista. 

Tavoitteet

Tavoitteena oli toteuttaa uudelleen ja uudelleen käytettävä ideoiden aarrearkku, josta voi aina tarvittaessa selata uudelleen hyödynnettäviä ideoita joko sisältösuunnitelmaa tehdessä tai yksittäistä julkaisua toteuttaessa. 

Vaikka inspiraatiokortit on suunniteltu somea varten, voi niitä hyödyntää myös sähköpostikirjeissä ja muun markkinoinnin ideoinnissa.

Kohderyhmä

Halusimme ensisijaisesti auttaa niitä yrittäjiä tai viestinnän- ja sisällöntuotannon ammattilaisia, jotka eivät välttämättä tarvitse sometoimistoa avukseen, mutta kaipaavat toisinaan uusia ideoita someen ja markkinointiin. 

Miten oma tuote tuotetaan?

Tuotekehitysosaamisen ollessa täysi 0, on hyvä lähteä liikkeelle uteliaana, pyytää apua ammattilaisilta ja kuunnella neuvoja avoimesti, mutta omaan visioon luottaen. 

Ideat korttien sisältöihin on kerätty päivittäisistä keskusteluista asiakkaiden ja someammattilaisten kanssa. Pakkauksen visuaalisuus haluttiin Fanon brändin kaltaiseksi, mutta tuotteet päätettiin kuitenkin erottaa mainostoimistosta yksittäisellä F-kirjaimella, joka jatkossa kokoaa kaikki Fano-tuotteet omaksi kokonaisuudekseen. 

Inspiraatiokorttien kaunis pakkaus, valossa kimaltava F-kirjain ja korttien paksu kartonki ovat kaikki tarkoin valittuja, sillä halusimme, että tuote on pitkäikäinen ja kestää käyttöä vuosia. Tiesimme, että korttipakka ei välttämättä ole käytössä päivittäin, mutta se voi olla käytössä viikoittain, kun se työpöydällä odottaa päästäkseen avuksi ideointiin. 

Sisällöntuottajan Inspiraatiokorteilla on myös Avainlippu- ja Design from Finland-merkit, koska halusimme myös selvittää miten merkkejä haetaan ja onko niillä merkitystä asiakkaille. 

Vastauksena miten oma tuote tuotetaan kysymykseen vastaisin näin; uteliaasti, kysyen, tutkien, opiskellen ja rohkeasti unelmaa eteenpäin vieden. Ei se sen kummallisempaa ole. Lopulta saat valmiin tuotteen käsiisi ja voit ylpeänä kertoa, että tämä on täysin itse suunniteltu ja tuotettu, eikä vastaavaa ole markkinoilla. Se on hieno hetki. 

Ongelma
Jokaiselle tulee hetkiä, kun tuntuu että some jumittaa paikoillaan eikä millään keksi uusia ideoita. Tuskailenko itsekseni ja jätän somen tekemättä vai etsinkö jostain ratkaisun?
Ratkaisu
Sisällöntuottajan Inspiraatiokortit ovat ratkaisu kiireeseen ja ideoiden väliaikaiseen loppumiseen, mutta näitä kortteja voidaan hyvin hyödyntää myös sisältösuunnitelmaa tehdessä.
Missio
Sisällöntuottajan Inspiraatiokorttien missio on sama kuin Fanon koko toiminnan olemassaolon ydin; auttaa yrittäjiä menestymään. Voimme auttaa pienesti tai suuresti jakamalla osaamistamme joko tuotteiden avulla tai puolesta tekemällä.

Mitä oman tuotteen kehittäminen opetti?

Kärsivällisyyttä, itseluottamusta, oman osaamisen tunnistamista ja paljon uutta. 

Projektiin ei liittynyt suuria yllätyksiä, haasteellisinta oli kilpailuttaa painotalot ja löytää oikea yhteistyökumppani. Ensimmäinen painovedos oli jotain aivan muuta kuin odotettiin, siinä olisi menty pahasti vikaan mikäli tuote olisi lähtenyt suoraan painoon ilman tuotteen konkreettista näkemistä. 

Tekisinkö jotain toisin? En usko, vielä vuodenkin jälkeen seison ylpeänä tuotteen takana, koska tiedän Inspiraatiokorttien olevan ajankohtaisia edelleen, vaikka some muuttuu hurjaa vauhtia. Tiedän korteista myös olleen apua sadoille yrittäjille ja sisällöntuottajille, joten tuote tekee sen mihin se on kehitetty, ratkaisee olemassa olevan ongelman. 

Tässä työssä olivat mukana

Hanna

visuaalinen ilme ja taitto

Mira

sisällöt ja myynti