Fano logo

SISÄLTÖSTRATEGIA JA -SUUNNITELMA ON INVESTOINTI KASVUUN

Yritys A on kiireinen. A:lla ei ole aikaa miettiä yrityksen sisällöntuotantoa, ei somea eikä verkkosivuja. A tuumaa, että eikö se ole ihan sama mitä sinne someen laittaa; kuvia Instagramiin, kepeitä päivityksiä Facebookiin ja jokunen lause yrityksestä LinkedIn:iin aina silloin tällöin. Pääasia, että kanavat ovat olemassa ja niihin muistetaan laittaa aina välillä jotain.

A:lla on myös verkkosivut. Ne ovat näyttäneet samoilta viimeiset 10 vuotta. Blogiosiossa on tuoreimpana kirjoituksena kahden vuoden takainen teksti. 

Yritys B on myös kiireinen. Niin kiireinen, ettei ole aikaa miettiä yrityksen sisällöntuotantoa, ei somea eikä verkkosivuja. B käyttää kiireessä somekanavia rutkasti; laittaa kaikkea mahdollista sisältöä mihin aikaan tahansa ja mistä aiheesta tahansa. Jopa useita kertoja päivässä. B tuumaa, että on hyvä olla tosi aktiivinen. 

Meidän kokemuksemme mukaan on kuitenkin olemassa kumpaakin esimerkkiä parempi tapa toimia.

Tänä päivänä somekanavat toimivat käyttäjilleen monipuolisesti hakukoneina. Niiden parissa viihdytään, opitaan, ostetaan ja myydään. Nykyaikainen yritys panostaa somekanaviinsa, sillä tänä päivänä lähestulkoon jokaisen ikäryhmän edustaja on somessa, kanavasta riippuen.

Sisällön on tarjottava käyttäjille sitä mitä sieltä etsitään niin, että se palvelee samalla myös yritystä. Verkkosivujen sisältöjä tulisi päivittää, freesata ilmettä ja vaihtaa kuvia, lisätä sinne tuoreita tekstejä ja antaa hakukoneille uutta pureskeltavaa. Systemaattisella sisällöntuotannolla voidaan saada aikaan huomattavia tuloksia.

Sisältöstrategiaan kannattaa panostaa

Sisältöstrategian avulla toteutetaan yrityksen liiketoimintastrategiaa – sitä miten, millaisilla sisällöillä ja miksi yritys pyrkii asiakkaitaan lähestymään. Sisältöstrategia on toimintasuunnitelma, jonka tarkoituksena on ohjata yrityksen myyntiä ja markkinointia kasvun tielle.

Se on pitkäjänteistä työtä ja kohdentamista halutulle kohderyhmälle sekä potentiaalisen asiakkaan tukemistamatkalla kohti ostopäätöstä. Strategialla määritellään sisällöntuotannon tavoitteet. Meidän näkemyksemme mukaan ei kannata olla toista ilman ensimmäistä – se vain ei ole yhtä tehokasta.

Sisältöä voi toki tuottaa mihin tahansa kanavaan millä tyylillä tahansa ja katsoa miten seuraajat siihen reagoi ja sitoutuu. Joskus parhain keino tehdä juuri sinun yrityksellesi sisältöä, on rohkeasti kokeilla erilaisia tyylejä ja löytää vähän kuin hakuammunnalla toimiva tapa. Se tosin voi viedä paljon aikaa ja vaatia myös pientä perehtymistä analysointiin; miksi jokin toimi ja toinen ei. Ennalta tarkkaan mietitty on aina paremmin toteutettavissa ja seurattavissa.

Sisältöstrategian laatiminen aloitetaan perehtymällä yritykseen ja sen tarjoomaan. Tunnistetaan kohderyhmät, kartoitetaan kilpailijoita, mietitään ydinideaa ja tulevia mittareita seurantaa varten. Perusideana on yhdistää yrityksen tavoitteet ja asiakkaiden tarpeet

  • Kohderyhmä – kenelle sisältöä tehdään?
  • Millaista sisältöä kohderyhmä kuluttaa?
  • Mitä haluamme sisällöillä saavuttaa?
  • Miten luotu sisältö edistää myyntiä?

Vaikka yrityksellä olisikin jo ollut käytössä sisältöstrategia, sitä on välillä hyvä päivittää. Varsinkin, jos liiketoiminnassa tapahtuu muutoksia – strategia on hyvä työväline muuttuneen tilanteen hahmottamiseen ja markkinoinnin uudelleen rakentamiseen.

Sisältösuunnitelman tarkoitus

Sisältösuunnitelman ensisijainen tarkoitus on ohjata jokapäiväistä tekemistä, mutta ennen kaikkea sen tarkoitus on säästää aikaa – ja kyllä, hermojakin! Kukapa yrittäjä ei tietäisi hetkeä, kun huomaa, ettei sinne someen ole taas päiväkausiin tullut laitettua mitään ja jotainhan sinne pitäisi jälleen julkaista.

Mutta kun ei ole ideaa. Tai jos on idea, ei ole kuvaa. Tai sitten päässä lyö tyhjää, eikä sormet vaan lennä kirjaimilla synnyttäen Nobel-tasoista tekstiä. Näiden tilanteiden välttämiseksi on juuri sisältösuunnitelma. Huolellisesti laadittu suunnitelma ei aiheuta hikikarpaloita otsalle, vaan auttaa ennakoimaan, valmistelemaan ja huomioimaan tulevaa

Suunnitelma kannattaa laatia esimerkiksi puoleksi vuodeksi tai kolmeksi kuukaudeksi. Lyhyempi ei juuri kannata, koska pian huomaat olevasi taas samassa jamassa. Lyhyemmässä ajassa suuria somekanavien sisältöihin tehtyjä muutoksia ja niiden tuloksiakaan ei oikein kannata vielä mitata.

Jos tilisi on tuore tai vanhan tilin sisältötyyliä on rajusti muutettu, puoli vuottakin kannattaa jaksaa katsoa, että miten muutos lähtee puremaan tai uusi tili kasvamaan. Vaikka somessa saattaa mennä viraaliksi jokin sisältö päivissä, jopa tunneissa, aika moni meistä joutuu kuitenkin tekemään hartiavoimin pitkäjänteistä työtä saadakseen yritystilin kasvamaan somessa aidosti lisämyyntiä tuottavaksi.

Sisältösuunnitelman rakentaminen

Ihan ensiksi olisi hyvä kartoittaa kuinka tiheään julkaisutahtiin yrittäjä/yritys kykenee. Jos painaa kellonympäri töitä vaikkapa kauneushoitolassa ja siihen päälle tekee paperihommia ja markkinointia, niin jokapäiväiselle sisällöntuotannolle ei juuri jää aikaa. Siinä tapauksessa esim. viisi julkaisua viikossa, joista osa on kuvia teksteineen, osa stooreja ja videoita, on mahdoton toteuttaa ilman ulkopuolista ja ammattitaitoista apua. Toisaalta kerran viikossakaan tehty julkaisu ei pysty mitenkään mahdollistamaan haaveita lisämyynnistä.

Kun sisältöjen määrä on kartoitettu, seuraavaksi tulisi miettiä strategian mukaiset sisällöt otsikkotasolla. Otsikot auttavat hahmottamaan mitä aiheita julkaisujen tulisi käsitellä. Sisältösuunnitelmaan on hyvä sisällyttää teemoja, sesonkeja, juhlapyhiä – mitkä ikinä palvelevat juuri sinun yrityksesi palvelu- ja tuotetarjontaa

Jos sinulla on esim. kukkakauppa, vuoden alussa on hyvä huomioida tulppaanisesonki tai keväällä Äitienpäivä. Näiden ympärille on helppo rakentaa hyvää myyntiä edistävää sisältöä, mutta myös asiakasta opastavaa ja sitouttavaa sisältöä. Samalla sinun yrityksesi tekee taktista markkinointia. Miten olisi vaikkapa ohje, kuinka tulppaanikimpun saa säilymään pidempään tai kampanja Äitienpäivän ruusupuskasta!

Kun suunnitelma on pilkottu kuukausiin ja viikkoihin, siitä syntyy kuin lukujärjestys, jota on helppo noudattaa. Näet jo etukäteen, mitä seuraavan viikon sisältöihin tarvitsee edellisellä viikolla vaikkapa valokuvata! Kun julkaisut on mietitty valmiiksi otsikkotasolle, on sen jälkeen helpompi miettiä julkaisuun teksti ja siihen sopiva kuva. Toiset suunnittelevat toisinpäin – valitaan ensin kuva, josta viriää teksti. Kaikki keinot ovat yhtä toimivia! 

Hyvin suunniteltu ei todellakaan ole vielä tehty

Loppuun toteamme, että mikään suunnitelma ei toimi, jos sitä ei toteuta. Jos suunnitelman laatii huolellisesti omat taidot ja/tai rajoitteet huomioiden, siitä saa loistavan työkalun oman yrityksensä markkinointiin!

Jos suunnitelmaan taas ahnehtii liikaa julkaisuja, joita ei kuitenkaan kerkeä tekemään, vesittyy samalla myös vaivalla laadittu sisältöstrategia. Puhumattakaan stressistä tai huonosta omatunnosta, jota aikataulusta jälkeen jääminen aiheuttaa. Sisältösuunnitelman tarkoitus on helpottaa, ei kuormittaa!

Jos kuitenkin tuntuu näiden vinkkien jälkeen, että aloittaminen on vaikeaa, strategian miettiminen pulmallista ja suunnitelman laatiminen aikaa vievää, autamme mielellämme! Me Fanossa olemme laatineet sisältöstrategioita ja -suunnitelmia vuosien kokemuksella eri aloilla toimiville yrittäjille hyvin tuloksin! 

Ammattitaitoiset, eri somekanavien toimintamalleihin, blogiartikkeleihin, verkkosivujen palvelu- ja myyntiteksteihin erikoistuneet sisällöntuottajamme loihtivat juuri sinun yrityksesi tavoitteisiin sopivan strategian ja jalkauttavat sen taktisesti laaditun suunnitelman avulla

Meillä on sisällöntuotantoon erilaisia palvelumalleja, joiden avulla tuotamme sinulle joko valmiit sisällöt sinun julkaistavaksesi tai vaihtoehtoisesti otamme haltuun yrityksesi markkinoinnin ja somekanaviesi ylläpidon kokonaan! 

Ota yhteyttä ja katsotaan yhdessä miten me voimme palvella juuri sinua sisällöntuotannon saralla!

Lue lisää tekstejämme