Yritysblogi, 10 syytä aloittaa tänään!

Yritysblogin kirjoittamisen hyötyjä ymmärretään valitettavan vähän. Usein blogin kirjoittaminen koetaan aikaavievänä, hankalana ja mitään tuottamattomana ja siitä on helppo näillä perustein luistaa. Blogin kirjoittaminen on kuitenkin erittäin hyvä työkalu yrityksen viestintään ja sisällöntuotantoon. 

Kaikki tietävät, että markkinointi on pitkäjänteistä puuhaa ja tuloksia syntyy vain jatkuvalla ja johdonmukaisella otteella. Vaikka sosiaalinen media on helppo paikka jakaa nopeastikin yrityksestä jotain, mitään viestintää ei tulisi rakentaa vain yhden palikan varaan. Somea ei siis kannata jättää ainoaksi kanavaksi, johon yritys tuottaa sisältöä. 

Yrityksen omilla kotisivuilla sijaitseva blogi on somen sijaan ainoa paikka, jossa yritys pystyy kokonaan hallitsemaan mitä yrityksestä ja sen tuotteista tai palveluista sanotaan. Blogi onkin oiva paikka rakentaa brändiä yrityksen haluamaan suuntaan ja erottautua asiantuntijuudellaan kilpailijoista. Yritykset tuppaavat liian usein tinkimään markkinointiin kohdistuvasta budjetista, mutta tässäkin blogi puhuu puolestaan, sillä sen pitäminen on edullinen markkinointikeino.  

Me Fanossa listasimme 10 (hyvää) syytä aloittaa yritysblogin pitäminen heti tänään: 

1. Blogi kasvattaa hakukonenäkyvyyttä

Miten sinä eksyt useimpien yritysten sivuille? -Aika usein syöttämällä hakukoneeseen hakusanan ja painamalla Enteriä. Blogipostaukset ovat oiva keino upottaa yrityksesi toimintaan ja tarjoamiisi palveluihin liittyviä avainsanoja, joiden avulla hakukoneet ohjaavat liikennettä kotisivuillesi. Blogipostauksissa voi toistaa näitä avainsanoja useita kertoja otsikosta itse leipätekstiin. Huomioitavaa on kuitenkin se, että teksti pysyy lukijaa palvelevana ja luettavana kohderyhmä huomioiden. Tekstistä paistaa helposti läpi, jos se on kirjoitettu vain hakukonenäkyvyys edellä. 

2. Blogin avulla luot sisältöä useaan kanavaan samalla kertaa

Kirjoittamalla yritysblogia, luot huomaamattasi sisältöä useaan kanavaan yhtä aikaa. Verkkosivujesi lisäksi voit jakaa blogipostauksen yrityksen uutiskirjeessä, tehdä blogipostauksesta somepäivityksiä ja kyllä – samalla boostata juuri mainittua hakukonenäkyvyyttä.

3. Blogilla lisäät somenäkyvyyttä

 Blogipostauksilla lisäät näkyvyyttäsi somekanavissa. Käyttämällä oikeita hashtageja (eli # eli aihetunniste) tehostat postauksesi näkyvyyttä edelleen. Some on erittäin hyvä paikka hyödyntää vanhoja blogitekstejä yhä uudelleen ja uudelleen. Voit helposti nostaa sinne vaikka vuoden takaisen kirjoituksen ja jakaa sen ihan kuin uutena.

4. Blogilla kasvatat liikennettä kotisivuille

Yritysblogi toimii hyvänä työkaluna kotisivujen liikenteen kasvattamiseksi. Postaukset säilyvät kotisivuilla ikuisesti, joka tarkoittaa, että ne löydetään sieltä kerta toisensa jälkeen, kun joku hakee tietoa tekstiin upottamillasi avainsanoilla ja päätyy sivuillesi. Blogipostaukset kasvattavat kotisivujesi liikennettä orgaanisesti, tasaisesti ja pitkäikäisesti.

5. Blogin avulla hankit uusia asiakkaita

 Blogipostausten hyvä sisältö ja niiden jakaminen muissa kanavissaa edesauttaa uusien potentiaalisten asiakkaiden tavoittamisessa. Mitä enemmän saat lukijoita blogisi pariin, sitä suuremmat mahdollisuudet on tehdä heistä ostavia asiakkaita.

6. Blogin avulla lisäät myyntiä 

Hyvällä yritysblogilla on kaikki mahdollisuudet lisätä yrityksen myyntiä. Mitä enemmän kerrot yrityksestäsi, tuotteistasi ja palveluistasi, sitä enemmän asiakkaat tutustuvat yritykseesi ja tekevät suoria ostopäätöksiä. Blogilla voit myös ohjata lukijoita suoraan toimintaan lisäämällä vaikkapa linkin verkkokauppaasi tai suoran kehoitteen kokeilemaan tuotteitasi.

7. Blogin avulla rakennat brändiä määrätietoisesti

Yrityksesi blogi on erittäin hyvä alusta brändin määrätietoiseen rakentamiseen. Kotisivut jo toki kertovat yrityksestäsi, mutta blogissa pystyt tuomaan yritystäsi esiin paljon inhimillisemmin ja persoonallisemmin – varsinkin, jos teksti on suoraan yrittäjän kynästä. Tällöin pystyt rakentamaan mielikuvaa asiakkaille yrityksestäsi paljon paremmin ja erottaudut aivan varmasti myös kilpailijoista uniikilla tekstilläsi. 

8. Blogin sisällöllä vahvistat omaa asiantuntijuuttasi 

Jos brändin rakentaminen onnistuu helposti blogin avulla, oman asiantuntijuuden vahvistaminen käy siinä samalla. Blogissa kannattaa tuoda esille oman yrityksesi viimeisimpiä kehitysaskeleita esim. uusien tuotteiden suhteen tai kertoa jostain uudesta palvelusta, jota nyt pystytte asiakkaille tarjoamaan. Blogissa voi myös antaa hyviä vinkkejä, käyttötapoja tms. ja nehän tulevat suoraan asiantuntijalta itseltään.

9. Blogi auttaa antamaan hyvää palvelua asiakkaille 

Ihmiset tulevat yrityksesi sivuille syystä – he ovat etsineet tietoa. Tarjoa sitä heille blogin muodossa vastaamalla esim. yleisimpiin kysymyksiin, joihin olet aiemmin törmännyt asiakkaiden kanssa keskustellessasi. Jos yksi on joskus kysynyt jotain, joku toinenkin saattaa olla samaa vastausta vailla. 

10. Blogilla lisäät yrityksesi kiinnostusta rekryrintamalla

Tulee hetkiä kun yrityksellä on tarve kasvaa ja rekrytä uusia osaajia palkkalistoilleen. Blogi ja sen tuottama sisältö esim. someen ja erityisesti LinkedIn:iin on loistava keino tuoda yritystä esiin potentiaalisena työnantaja. Jokainen yritys haluaa rekrytä juuri ne parhaimmat ja osaavimmat tyypit. Jos yrityksen imago työnantajana – jota voit siis blogipostauksilla parantaa – on elinvoimainen, on mahdollisuutesi saada taitavimmat henkilöt palvelukseesi huomattavasti parempi.

Loppuun vielä muutama kullanarvoinen ja käytännönläheinen vinkki

  • Muista kirjoittaa asiakkaalle. Mieti mitä asiakkaat kysyisivät yrityksestäsi tai sen palveluista ja kerro niistä. Älä kirjoita vain mainostusmielessä, vaan tarjoa asiakkaalle oikeasti jotain hyödyllistä ja arvokasta tietoa. Näin hän lukee myös seuraavalla kerralla blogipostauksesi. 
  • Anna persoonasi näkyä. Kukaan ei jaksa lukea tylsää tekstiä tai teknistä jargonia. Sen sijaan omalaatuinen tapa kertoa asioista kääntyy aina positiiviseksi ja sitouttaa lukijoita paremmin.
  • Linkkaile uusiin blogikirjoituksiisi myös vanhempia postauksia. Tämä on helppp tapa herättää henkiin vanhempi kirjoitus ja saada sille lisää huomiota
  • Ole aktiivinen ja päivitä blogiasi säännöllisesti. Blogissa olisi hyvä olla koko ajan tuoretta sisältöä. Tätä arvostavat myös hakukoneet. Jos sivuillasi on pystyyn kuollut blogi, jota on viimeksi päivitetty vuosi sitten, se ei anna hyvää kuvaa yrityksestäsi. Jos kerran viikossa on liikaa ja kahdenkin viikon väli tuntuu tiukalta, valitse kirjoittaa kerran kuussa. Pääasia, että blogisi päivittyy jollain syklillä säännöllisesti.
  • Blogitekstien pituus olisi hyvä olla n. 300-500 sanaa, sillä hakukoneisiin tarttuu parhaiten hieman pidemmät blogipostaukset. 1000 sanaa olisi jo erinomainen tavoite, mutta 300 sanaa on hyvä alku.
  • Anna joskus tilaa vieraskynälle. Ota joku mielenkiintoinen henkilö kirjoittamaan blogipostaus puolestasi. Ja jos se ei toimi, voit aina kääntyä ammattilaisten, kuten meidän Fanolaisten puoleen! Me loihdimme puolestasi ammattimaisia blogitekstejä ja muita sisältöjä verkkosivuillesi ja someen alasta riippumatta.

Lue lisää tekstejämme