SEO-optimoinnin menestystarina – 3. Osa: Verkkosivun käyttökokemus

Tervetuloa lukemaan hakukoneoptimoinnin blogisarjan kolmatta osaa!

Blogisarjan muut osat

Verkkosivujen käyttökokemus ja sen merkitys hakukoneoptimoinnille

On tärkeää, että verkkosivujesi käyttökokemus on sivuilla kävijöiden mieleen. Mitä pidempään kävijät viihtyvät sivuillasi, sitä paremmin se nostaa sijoittumistasi hakukoneen tuloksissa. Kukaan ei viihdy sivulla, joka jo ensisilmäyksellä näyttää liian sekavalta ja raskaalta.

Ajan vietto sivulla (dwell time) kertoo Googlelle siitä, vastasiko sivusi käyttäjän hakusanoihin. Voit olla alasi paras ja verkkosivusi voi vastata täydellisesti tiedon hakijan tarpeisiin, mutta jos hän ei löydä tietoa sivuilta, ne latautuvat hitaasti tai verkkosivujen ympäristö ei ole käyttäjäystävällinen – asiakkaasi poistuu sivuilta.

Aikaisemmassa osassa keskityimme selkeän kielen ja sisällön merkitykseen. Tähän mennessä olet jo analysoinut kohderyhmäsi. Rakenteeseen ja käytettävyyteen liittyy myös se, kuka sivujasi käyttää. Sinun on siis palattava siihen, mikä kohderyhmäsi on ja arvioitava sivujesi käytettävyyttä heidän näkökulmastaan.

Verkkosivujen rakenne tehostaa optimointia

Kuten ensimmäisessä osassa opimme, jokainen sivu optimoidaan yhdelle sanalle. On siis tärkeää, että suunnittelet verkkosivujen rakenteen huolella. Mitä etusivulla näkyy? Mitkä ovat menun yläkategoriat? Miten alakategoriat jakautuvat?

Verkkosivun rakenteen kanssa ei kannata kikkailla. Voi olla, että keksit jotain uutta ja massasta poikkeavaa, mutta totuus on se, että kohderyhmäsi on tottunut käyttämään tietynlaisia verkkosivuja. Kannattaa siis pysyä tutuissa kategorioissa ja sivustorakenteissa, jolloin asiakkaasi eivät hämmenny.

Mitä vähemmän sivuja on, sitä helpompi rakenne on luoda. Etenkin verkkokauppoja luodessa on tärkeää, että kategoriat jakautuvat tavalla, mikä helpottaa oikeiden asioiden tai palveluiden löytämistä. Alakategorioita ei kannata tehdä kovin montaa. Kaikista paras tilanne on se, että etusivulta pääsee haluamaansa paikkaan enintään kolmella klikkauksella.

Kategorioiden lisäksi on hyvä miettiä, mikä sivuillasi on kaikista suosituin tai tärkein asia. Valikon lisäksi voit pohtia haluatko nostaa etusivullesi jo suorat linkit tärkeimpiin asioihin, mikä helpottaa käyttäjän etenemistä sivuillasi.

Mobiilikäyttäjät nykyään tärkeimpiä

Sinä todennäköisesti suunnittelet ja luot verkkosivusi tietokoneella. On kuitenkin todennäköistä, että nykyään suurin osa asiakkaistasi tarkastelee verkkosivujasi älypuhelimen näytöltä. Verkkosivusi ovat ehkä koneella katsottuna selkeät, toimivat ja käyttäjäystävälliset, mutta puhelimen näkökulmasta ne voivat olla sekavat ja toimia huonosti. Tämä aiheuttaa sen, ettei käyttäjä ole sivulla kuin hetken ja palaa sitten takaisin hakutuloksiin, mikä ei näytä Googlen silmiin hyvältä.

Tarkista siis verkkosivuja tehdessä, että rakenne on toimiva myös mobiilinäkymässä. Skaalautuuko valokuvat oikein? Onko tärkein tieto löydettävissä helposti? Joutuuko ihminen selaamaan ja scrollaamaan sivua paljon ennen kuin oikea asia löytyy? Toimivatko kaikki painikkeet ja nappulat? Omia sivujaan kannattaa testata kunnolla!

Entä kuinka nopeasti sivusi latautuu? Jos sivusi avautuu hitaasti siltä todennäköisesti poistutaan sen sijaan, että jäätäisiin odottamaan sen latautumista. Isot valokuvat, animaatiot ja muut graafiset elementit ja liikkuvat osat ovat useimmiten ne, jotka sivusi latautumista hidastavat kaikista eniten. Valokuvia esimerkiksi voi pakata pienemmäksi jolloin niiden latautuminen ei kestä yhtä kauan.

Osaanko suunnitella rakenteen oikein?

Jos epäilyttää, meiltä löytyy aina osaamista ja apua sinun tarpeisiisi!

Me olemme täällä sinua varten ja palveluistamme löydät myös hakukoneoptimoinnin. Voimme hakukoneoptimoida sivusi tai rakentaa sinulle verkkosivut kokonaan alusta loppuun. Ota yhteyttä!

Lue lisää tekstejämme