Fano logo

Kuinka Somettajan Inspiraatiokalenteri tehtiin?

Uteliaisuus, Inspiraatio, halu auttaa. Näistä lähtökohdista syntyi Somettajan Inspiraatiokalenteri.

Miksi kalenteri?

Työssämme mainostoimistossa huomasimme, että kaikki yrittäjät eivät välttämättä tarvitse mainostoimistoa avuksi someen tai markkinointiin, mutta he tarvitsevat apuvälineitä onnistuakseen. 

Tästä lähtökohdasta kehitimme Somettajan Inspiraatiokalenterin suunnittelun ja tuloksien seurannan apuvälineeksi heille, jotka eivät halua tehdä kaikkea diginä, vaan nauttivat käsin kirjoittamisesta,  piirtämisestä tai kalenterin tuunauksesta. 

Tavoitteet

Ensisijainen tavoitteemme oli oppia uutta ja kehittää omaa osaamistamme. 

Tavoitteemme on tuoda tämä markkinoiden ainoa somekalenteri kaikkien potentiaalisten asiakkaiden tietoon oman verkkokauppamme ja muutamien tarkoin valittujen jälleenmyyjien kautta.

Kohderyhmä

Somettajan Inspiraatiokalenterin kohderyhmänä ovat erityisesti naisyrittäjät, sisällöntuottajat, somevaikuttajat ja paperista kalenteria käyttävät henkilöt.

Lisäksi kohderyhmämme ja tavoitteemme on tavoittaa yritykset, joille voimme tuottaa vastaavia kalentereita tai muita printtituotteita heidän omiin tarkoituksiin, joko myyntiin tai asiakaskäyttöön. 

Miten oma tuote luodaan?

Ideoiden, vähän kompuroiden, puhisten, innostuen ja lopulta ylpeästi valmista Somettajan Inspiraatiokalenteria ihaillen. We did it!! <3

Jotenkin näin se taisi mennä. Suurimmat haasteet taisivat olla sisällön suunnittelu, mitä kaikkea kalenterissa täytyy olla ja mikä on turhaa? Lisäksi painotalojen kilpailuttaminen oli melko työlästä, kun kirjan kansiin tuotettu kalenteri oli meille itselle uusi kokonaisuus ja paperin materiaalin, sidontojen, kannen F-kirjaimen kultauksen ja laminoinnin informaatio tuotti välillä harmaita hiuksia ainakin Miralle. 

Meille oli valtavan tärkeää, että inspiraatiokalenteri on laadukas, visuaalisesti kaunis, helposti täytettävä ja ajaton, päätimme jo alussa ettei kalenteria sidota tiettyyn ajanjaksoon, vaan sen voi aloittaa missä tahansa vaiheessa vuoden kiertokulkua. Tämän koimme tärkeäksi myös vastuullisuuden ja luonnollisesti myös yrityksen kannattavuuden näkökulmasta, yhtään kalenteria ei koskaan tule menemään hukkaan, koska ne ovat ajattomia. 

Halusimme myös jättää tilaa luovuudelle ja tästä syystä jokaisen viikko-aukeaman jälkeen löytyy aukeama, jossa on to do- ja tapaseurantalistat sekä tyhjä sivu vapaasti täytettäväksi. 

Somettajan inspiraatiokalenterissa yhdistyvät vuosi- ja markkinointikalenteri, tarvittaessa myös varauskalenteri ja muistiinpanovihko, enää ei tarvitse kantaa useita eri vihkoja mukana, vaan kaikki tärkeä tieto kulkee samoissa kansissa. Tämän myötä tietojen etsiminen on myöhemmin helppoa. 

Somettajan Inspiraatiokalenteri
Idea
Idea Fanon omasta kalenterista eli tiimin keskusteluissa pitkään, kunnes se päätettiin ottaa työn alle. Aikaisempaa kokemusta ei ollut kenelläkään, joten työhön tartuttiin kartoittamalla kenelle, miksi ja millaisilla ominaisuuksilla kalenteri tulisi toteuttaa?
Toteutus
Kalenterin visuaalisen ilmeen on suunnitellut Hanna ja sisältö on suurelta osin Sinin ideoimaa. Miran rooli projektissa oli huolehtia aikataulusta ja painotalojen kilpailutuksesta, sekä kantaa projektin taloudellinen vastuu.
Valmis tuote
Työaikaa muun työn ohella toteutettuun kalenteriin kului useita kuukausia, mutta kun se joulukuussa 2022 saatiin tuoreena käsiin, olimme pakahtua ylpeydestä, se todella on visuaalisesti kaunis, käytössä laadukas, avuksi kohderyhmälleen sekä ylpeästi kotimainen, pienyrityksen toteuttama tuote.
Palaute
Somettajan Inspiraatiokalenterista on tullut valtavan paljon hyvää palautetta niin yrittäjiltä kuin sisällöntuottajiltakin. Erityisesti laatua, visuaalisuutta ja käytön monipuolisuutta on kehuttu asiakkaiden toimesta.

Somettajan Inspiraatiokalenteri

Somettajan Inspiraatiokalenteria on kesällä 2023 myyty puoli vuotta Fano Shop – verkkokaupan ja jälleenmyyjien kautta. Palaute on ollut hyvää ja itse olemme olleet tyytyväisiä tuotteeseen. Meillä on kuitenkin vielä tehtävää markkinoinnin saralla, että tieto kalenterin olemassaolosta saavuttaa kaikki yrittäjät ja sisällöntuottajat, joille kalenterimme suunnittelu- ja tulosten seurantasivuista olisi hyötyä. 

Jokainen tilaus aiheuttaa edelleen kiitollisuuden tunteita, ilon pirskahduksia ja erityistä ylpeyttä. <3

Teimme kaiken yhdessä tiimimme kanssa ideasta suunnitteluun, toteutukseen, verkkokauppaan ja tuotemyyntiin saakka, tätä on yrittäjyys parhaimmillaan. 

Tässä projektissa olivat mukana

Sini

Suunnittelu, sisällöt

Hanna

Visuaalinen ilme, taitto

Mira

Markkinointi, fanoshop