Blogi

Onnea 1-vuotias Fano!

Lauantaina 18.7. on kulunut vuosi siitä hetkestä, kun näin yritykseni y-tunnuksen arkisella post-it lapulla. Unelmani oli viimeinkin totta ja samaan aikaan kaikki on vasta edessäpäin.

Millaiset fiilikset ensimmäisen vuoden jälkeen ja mitä someassari oikeasti tekee työkseen? 

Vuosi sitten se tunne tuntui huimaavalta ja kutkuttavalta. Viimeinkin unelmani yrittäjyydestä oli ottanut suuren askeleen eteenpäin! Minun ensimmäinen oma yritys y-tunnuksineen oli totta enkä meinannut millään uskoa sitä todeksi! Ei enää lukemattomia unettomia öitä suuria suunnitelmia tehden ja aamun sarastaessa unelmat haudaten, vaan ihan oikeasti rohkeasti unelmia kohti jatkaen. Super pelottavaa ja houkuttelevan jännittävää samaan aikaan edelleen vuoden jälkeenkin.

WhatsApp Image 2020 07 12 at 143121

Toimin puoli vuotta sivutoimisena yrittäjänä. Helmikuun alusta siirryin täysipäiväiseksi yrittäjäksi ja kuten kaikki tiedämme, maaliskuussa koko maailmantalous koki ennennäkemättömän katastrofin. Oli siinä tälläkin tuoreella yrittäjällä hetkellisiä lamaantumisen ja kauhun hetkiä, mutta vaihtoehdoista jäädy tai toimi päädyin jälkimmäiseen. 

Nyt jälkeenpäin asiaa pohtiessa hyvin kävi. Yrityksen liiketoiminta ja asiakasmäärät kasvoivat, löysin uusia yhteistyökumppaneita, sain paljon apua ja onneksi sain myös auttaa muita. Yhteistyössä todella on voimaa! 

Tulevaisuudesta ei meistä kukaan tiedä, mutta tekisinkö jotain toisin? - En. Ehkä olisin voinut ryhtyä jo pari vuotta aiemmin yrittäjäksi, mutta toisaalta kaikki tähänastinen kokemus on tuonut minulle ammattitaidon ymmärtää monia eri aloja auttaakseni erilaisia asiakkaitani. Tuntuu vahvasti siltä, että olen nyt juuri siinä, missä minun kuuluukin olla ja Fanon tarinassa on vielä monta lukua kirjoitettavana.

blogiin

Yritykset somessa 

Somejulkaisut koostuvat monesta asiasta. Julkaisuideoista, kuvista, teksteistä ja oikeasta ajoituksesta algoritmien hyödyntämisen kannalta. Sisällöllisesti aiheet on hyvä rajata puhuttelemaan sitä kohderyhmää, joka on todella tuotteesta tai palvelustasi kiinnostunut. Sisällöstäsi kiinnostuneet seuraajat reagoivat julkaisuihin, jolloin orgaaninen (sisältö jonka näkyvyydessä ei ole käytetty rahaa) näkyvyys tehostuu. Sisältöösi reagoivat seuraajat ovat myös potentiaalisia asiakkaitasi ja palveluidesi suosittelijoita. 

Oletko miettinyt minkä mielikuvan yrityksesi antaa kun rekrytoit uutta henkilökuntaa? Onko yrityksesi houkutteleva ja kiinnostava niin verkkosivuilla kuin somessakin? Voin kertoa, että yrityksesi tutkitaan perinpohjaisesti Googlen ja somekanavien kautta ennen hakemuksen tekoa. Houkuttelevat brändit saavat parhaat hakijat, joten muista tarkkailla oman yrityksesi sisällöntuotantoa myös tästä näkökulmasta, vaikka rekrytointi ei olisi ajankohtaista juuri nyt. 

blogiin 3

Milloin someassarista on apua? 

Toisille kuvien ottaminen tai luominen on helppoa, mutta sanat eivät tahdo taipua haluttuun muotoon. Toisilta taas tekstiä tulee, mutta ideoita somepäivityksiin ei mistään. Kolmannelle somen hyödyntäminen kaatuu tuskailuun teknisen osaamisen kanssa. Neljännellä ei yksinkertaisesti aika riitä. 

Someassari on sinua varten, joka viikoittain tuskailet omien somekanavien sisällöntuotannon kanssa ja koet asian vievän aivan liikaa omaa energiaa, jonka voisit keskittää mielekkäämpien ja tuottavampien asioiden tekemiseen. Pyrimme aina löytämään yrityksen ”tone of voicen”, eli yrityksen näköisen ja kuuloisen sisällön keskustelemalla ja suunnittelemalla julkaisut toiveiden tai olemassa olevan markkinointisuunnitelman pohjalta. 

Mitä yhteistyö vaatii sinulta? 

Yhteistyön alku vaatii sinulta aluksi jonkin verran aikaa ja pohdiskelua mitä yhteistyöllä haluat saavuttaa?

Käytössä olevien kuvien määrä vaikuttaa julkaisutahtiin ja työn hintaan. Voit jo miettiä valmiiksi, onko sinulla tarpeeksi olemassa olevia julkaisukelpoisia kuvia, pitääkö kuvia ottaa lisää tai voidaanko jossain julkaisussa hyödyntää kuvapankkikuvia? 

Sinä päätät, haluatko tarkastaa jokaisen julkaisun vai annatko vapaat kädet julkaisusuunnitelman pohjalta. Autamme myös suunnittelussa tai toteutamme julkaisut täysin sinun suunnitelman mukaisesti. Kaikki vaihtoehdot ovat mahdollisia, sillä räätälöimme palvelun aina toiveidesi mukaisesti. Myös julkaisujen määrä ja yhteistyön kesto ovat päätettävissäsi, mutta tottakai autamme oikean vaihtoehdon löytämisessä käymällä kanssasi läpi erilaisia vaihtoehtoja ja yhteistyön monipuolisia mahdollisuuksia. 

Muista kuitenkin jo someassarin palkkaamista suunnitellessa, että somemarkkinointi on ennemmin pitkäjänteistä asiakkaan ohjaamista oikeaan suuntaan ja muistuttamista olemassa olevista palveluista, kuin nopeita pikavoittoja.

Jos somen ulkoistaminen assarille mietityttää, ota yhteyttä. Kerro meille ajatuksistasi, haasteistasi ja siitä, mitä haluaisit somemarkkinoinnilla saavuttaa. Jos et vielä tiedä, sekin on mainio syy ottaa yhteyttä. 

Teemme myös yrityskohtaisia julkaisusuunnitelmia, voit lukea lisää somemarkkinoinnin vuosikellosta täältä

Fanon toiseen toimintavuoteen lähdetään innokkaina uusia haasteita odottaen. Monesta kokemuksesta viisastuneena, uudet tavoitteet ja unelmat paikoilleen aseteltuina. Jännittyneenä ja intoa puhkuen. Ihanaa olla yrittäjä! <3 

Kiitos asiakkaat, kiitos yhteistyökumppanit, kiitos ystävät, perhe ja kollegat! Kiitos Sinulle, kun poikkesit blogissani! Ilman teitä kaikkia Fanoa ei olisi, joten Kiitos kun teette unelmistani totta! 

Aurinkoa kesääsi! 

Mira

#onnellinenyrittäjä

shkpostin allekirjoitus nettiin