fbpx
Fano blogi

Avainasiakkaalle kohdistetulla markkinoinnilla myyt paremmin!

Jokaisella yrittäjällä ja sitoutuneella työntekijällä on tunneside omaan yritykseemme ja sen tuottamiin palveluihin. Meillä on helposti pumpulimaisen pehmeä kuvitelma siitä, että kaikki maailman ihmiset haluavat ostaa juuri minun yritykseni palveluita. Sitten kuitenkin yhdessä ihmetellään, kun kauppa ei käy tai somemarkkinointi ei tuota toivottuja tuloksia. Mikä avuksi? 

Määrittele ostajapersoona ja kohdista kaikki markkinointi just sille sun unelma-asiakkaalle. Kohdistamalla puhuttelet oikeita ihmisiä ja herätät todellisen asiakkaan mielenkiinnon nykyisen tietotulvan keskeltä. Lue lisää ostajapersoonan määrittelystä ja luo yrityksesi unelma-asiakas jo tänään!

Mikä on ostajapersoona?

Ostajapersoona on kuvaus unelma-asiakkaastasi. Ostajapersoonan määrittely on tärkeä työväline sisältömarkkinointistrategian kannalta, sillä sen avulla voit luoda kohdeyleisöllesi kiinnostavaa ja sitouttavaa sisältöä. Kun puhuttelet sisällöissä ja markkinoinnissa juuri oikeaa asiakasta, saat viestisi perille paremmin, kuin markkinoidessa yleisesti kaikille. 

Oman kohdeyleisön tarpeiden tunteminen ovat onnistuneen kampanjan avaimia, sillä laadukas ja tietorikas sisältö voi valua hukkaan, mikäli se on kohdistettu väärin tai lukijoiden sitouttamista ei ole ajateltu riittävän kattavasti. Myös valmiiden ostajapersoonien uudelleenmäärittely ja tarkistaminen toisinaan on tärkeää, sillä nopeatempoisessa yhteiskunnassa ihmisten käyttäytyminen ja motiivit muuttuvat.

Miksi ostajapersoonan määrittely on tärkeää?

Internet valtasi maailman nopeasti ja markkinoinnin mahdollisuudet kehittyvät vauhdilla. Koronan myötä Suomeenkin rantautunut digiloikka on avannut yrittäjille lisää mahtavia välineitä ja mahdollisuuksia monipuoliseen markkinointiin, mutta samalla se myös haastaa valtavassa tietotulvassaan löytämään yrityksellesi sopivat tavat muista erottautumiseen, sekä oman asiakaskunnan löytymiseen. Somealustat muuttuvat nopeasti, sisältörikkaan markkinoinnin lisäksi on oltava perillä sosiaalisen median teknisistä mahdollisuuksista, eilen toiminut tekniikka ei välttämättä ole relevantti enää huomenna. 

Segmentointi, eli kohderyhmien tunteminen on entistä tärkeämpää, sillä jokainen pienikin tekijä liikkuu nyt isoilla vesillä. Oman kohderyhmän käyttäytymistä, toiveita, elämää ja ajattelua tulee tänä päivänä ymmärtää entistä tarkemmin, jotta pystytään tuottamaan tarkasti kohdennettua markkinointia. Ostajapersoonan luominen on spesifimpi keino tutustua omaan kohderyhmään. Tämän kautta sisältömarkkinoinnin suunnittelu, asiakasta puhutteleva ”tone of voice” ja toteutus ovat kantavalla pohjalla. 

Kun ymmärrämme konkreettisesti, mitkä asiat kiinnostavat tai mietityttävät potentiaalista asiakastamme, on helpompaa luoda juuri hänelle sopivaa sisältöä. Toisaalta ostajapersoonaan tutustumisen kautta voi tulla esille ajatuksia, jotka ovat tärkeitä tuotteiden tai palveluiden kehittämisessä.


Millainen on yritykseni ostajapersoona?

Tähän ei ole olemassa samaa, jokaiselle yritykselle sopivaa vastausta. Emme voi koota tietoa pelkästään tarjoamiesi tuotteiden tai palveluiden perusteella, mutta vihjeet ostajapersoonien löytämiseen piilevät omassa asiakaskunnassasi. Tutkimalla aktiivisimpia asiakkaitasi, heidän toiveitaan ja käytöstään, saat hyvää osviittaa siitä, millaiselle henkilölle sinun kannattaa tuottaa sisältöä. Voit käyttää apuna myös erilaisia keinoja, kuten asiakaspalautteita, -haastatteluja sekä -tutkimuksia. Netistä löytyy myös valmiita työkaluja, jotka auttavat ostajapersoonien luomisessa. Verkkosivuilla Google Analytics on paras ystäväsi, somekanavista saat halutessasi paljon helposti hyödynnettävää tietoa seuraajistasi. 

Kuvaus ostajapersoonasta antaa kokonaisvaltaisen käsityksen siitä, keitä potentiaaliset asiakkaat ovat ja miten he toimivat ostoprosessissa. Ostajapersoonan määrittelyä aloittaessa mietitään seuraavia asioita 

  • sukupuoli
  • ikä 
  • asuinpaikka
  • asumismuoto
  • perhesuhteet
  • koulutus- ja työtausta
  • historia
  • tarve nyt ja tarve tulevaisuudessa
  • arvot
  • odotukset ja tavoitteet
  • kiinnostuksen kohteet
  • käyttäytyminen somessa
  • käyttäytyminen hakukoneissa
  • arvio kiinnostuksen kohteista tulevaisuudessa

Tämän jälkeen lähdetään miettimään, miksi hän on ostanut yrityksesi tuotteita tai palveluita ja miten hän on kilpailuttanut eri toimijat ennen sinun palveluidesi äärelle päätymistä. Mitkä tekijät vaikuttavat juuri tämän unelma-asiakkaan ostopäätökseen ja mitä kanavia hän on käyttänyt tietoa etsiessään? Missä vaiheessa ostopäätös tehdään? Mitä hän etsii ja miksi juuri sinä voit auttaa häntä ja ratkaista olemassa olevan ongelman?

Ostajapersoonalle luodaan oma tarina, jotta pääpointtien mieleen painaminen on helpompaa. Sisältöä suunnitellessa on luontevampaa kuvitella ostajapersoonaa, kuin muistella eri asiakassegmenttien ominaisuuksia.

Etenkin somen sisältöjä, sekä blogitekstejä kirjoittaessa hyvin rakennettu ostajapersoona muuttuu henkilöksi, jolle on helppoa ja luontevaa kirjoittaa suoraa, mahdollisimman henkilökohtaista ja puhuttelevaa sisältöä. Kun sisällöntuotanto kasvaa tarinaksi tai asiakkaan ja yrityksen luontevaksi keskusteluksi, ollaan hyvän äärellä.

Millainen on sinun ihanneasiakkaasi?

Oletko löytänyt omat ostajapersoonasi jo vai etsitkö vielä sitä oikeaa? Minkä yrityksen luomaan ostajapersoonaan sinä sovit? 

Ostajapersoonan määrittäminen on tehokasta yhdessä, kun yhdistetään useita näkökulmia parhaan mahdollisen lopputuloksen löytämiseksi. Joskus voi olla vaikeaa astua asiakkaan saappaisiin ja tutkia omaa yritystoimintaa ulkopuolelta.

Me autamme sinua mielellämme myös tässä. Mahdollisimman todellisen ostajapersoonan luomisen jälkeen ymmärrät paremmin asiakastasi, ja esimerkiksi markkinointiasi helpottavan some- tai sisältöstrategian toteuttaminen käy meiltä tarvittaessa näppärästi! 

Autamme yrityksiä ja yrittäjiä mielellämme kaikissa someen ja markkinointiin liittyvissä asioissa, pienissä ja suurissa projekteissa. Mikä tahansa haaste mielessäsi onkin, älä epäröi ottaa yhteyttä. Jätä yhteystietosi täällä,  otamme sinuun yhteyttä pikimmiten. 

Terkuin,

Fanon idearikas markkinointijengi <3

Blogin loppubanneri
[pipdig_stars rating="1.5" align="center"]

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *